Milla SYV på FrågaSYV

    Svar beror på hur högt omdömet blir: det är klart större chans med det högsta omdöme (4.0).

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du fick redan rätt men kort svar. jag kan förklara mer kring din fråga men svaret är ändå detsamma: chanserna komma in på en högskoleutbildning är olika, beroende på hur högt ditt omdöme om grundläggande behörighet, från en folkhögskola, blir. Det högsta omdöme som man kan få är 4.0 och med det omdömet är chanserna goda.
    Vid lägre omdöme - så minskar chanserna eftersom det är sökanden som har högre siffra på sitt omdöme, som kommer in först; och så länge platserna räcker...
    Med omdöme från en folkhögskola konkurrerar man i BF-urvalsgruppen.
    Bra att även ha ett giltigt resultat från högskoleprovet, för att i så fall konkurrerar du även i HP-urvalsgruppen, samtidigt, och på så sätt får en extrachans att komma in.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv