Anders

    Om man har en svensk yrkesförberedande gymnasieexamen och fick över snitt på följande hemsida: https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/grundtal-om-sogning-og-optag/kot-hovedtal/2019_hovedtalsforside.pdf kan man då i princip se vilka utbildningar på universitet i Danmark som man har tillgång till eller är det problem att läs på universitet i Danmark med en svensk yrkesförberedande gymnasieexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    antagningsstatistik/antagningsgränser kan man se i Efterhand, när antagningen redan är gjort. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och sedan kan man som i "bakspegeln" se hur det blev. tidigare siffror är bara en "fingervisning"... jämför med en auktion: om liknande föremål såldes för en viss summa förra året - så kanske den säljs för mer eller mindre pengar i år... ingen kan på förhand säga exakt hur höga betyg kommer ge plats på en viss utbildning. Sök och Lycka till!