Håkan
    Hej!

    Min son går år 1 på Yrkesgymnasiet i Huddinge. Han vill söka nytt gymnasium (i Stockholm) och byta program till nästa termin (börja om från år 1). Jag såg att sista ansökningsdagen är idag. Min fråga är; Hur/var gör vi ansökningen?

    Med vänlig hälsning
    Håkan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Håkan,
    det är OK att göra ansökan under Omvalsperioden, dvs senare på våren.
    Din son måste få inloggningsuppgifter från gymnasieantagningen-stockholms-lan och det är mycket tveksamt att det hinns idag, men det är ingen fara, pga det är de uppgifter om val som ligger i systemet när det stänger "för gott", dvs sista dagen i Omvalet, som gäller.

    Jag ringde nu till gymnasieantagningen i Stockholm (trodde att de kanske hade utökad telefontid pga det är sista dag i valperioden idag) men "icke", sa Nicke... telefonsvararen säger att det var telefontid till kl.11 (som vanligt, alltså). Testa maila dem på [email protected] - uppge mycket tydligt (då de får massor med mail och kanske inte orkar sätta sig i alla detaljer), skriv exempelvis så här:

    Elevens namn:..................
    Elevens personnummer: .....................
    Eleven går idag år 1 på gymnasiets nationellt program, men vill söka på nytt till år 1 till hösten 2019.
    Därför behöver eleven inloggningsuppgifter för att kunna göra gymnasieansökan.

    Tel. nr till eleven....................
    Tel.nr till vårdnadshavare .......................... (vårdnadshavarens namn).

    Omvalsperiod i "Stor-Stockholm" blir

    det är alltså OK att göra val under omvalsperioden.
    Och om ni inte hinner få inloggnngsuppgifter från gyantagningen idag och kommer därför göra ansökan under omvalsperioden, råder jag er att även skicka mail till den gymnasieskola som eleven vill söka till och skriva så här:
    "Hann inte få inloggningsuppgifter och göra ansökan inom Valperioden. Kommer söka ... "den här utbildningen: Program/inriktning" på er skola.... under omvalet." - detta för att gymnasieskolorna ser hur många som sökte till deras olika utbildningar (och din sons ansökan kan de då inte se, om den inte gjordes ännu) och försöker anpassa antal platser. En elev kanske inte "gör så mycket" men om det är flera elever - då kan det innebära att utbildningen kanske t om läggs ner "i onödan" (om för få söker, lägger skolan ner utbildningen och meddelar om det innan Omvalsperioden).