Murat
    Hej,

    jag går tekniskt fjärde år och jag undrar vilket urvalgrupp (BI, BII...) jag kommer hamna efter utbildningen. Vad kan jag göra med de betyg jag får från den här utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Murat,
    du söker till högskola med meritvärde som räknas ut på dina "vanliga" gymnaisala betyg, som finns i ditt examensbevis.
    Om du med de betygen som finns i ditt Examensbevis från det 3-åriga gymnasieprogrammet är behörig till den högskoleutbildningen som du söker till, prövas du i BI-urvalet, i direktgruppen, alltså.
    ******
    Om någon form av AU-urval /alternativt urval/ finns på just din högskoleutbildning - vilket är ett undantag och finns ganska sällan - kan "övriga meriter", ex. studier på det tekniska fjärde året vara ett plus.
    ******
    Genom studier på det tekniska fjärde året skaffar du dig mer kunskap. Det blir säkert lättare att läsa på högskola, jämfört med om du inte läste TE4.
    Kika också på - >> yrke/gymnasieingenjor

    Studie- och yrkesvägledare