Sam
    Hej, jag undrade om du skriver högskoleprovet på hösten, hinner du då söka med dessa resultat på vårterminens antagningar?

    T.ex. Jag skriver hp hösten 2017 och söker in på högskola våren 2018? Funkar det eller måste Jag vänta en termin?

    Tacksam för svar!

    • : Hej! Är ingen SYV, så vänta tills du fått svar av de. Men vad jag vet så räknas höstens resultat med till vårens antagning. MVH, Brendan
    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar! Det stämmer att man hinner få svar på Högskoleprovet (man får sitt resultat innan sista dag för Komplettering).!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    man hinner få sitt resultat på HP till nästkommande termins antagning. Exempel: nu är det skrivning av HP den 29 oktober 2016. Sista dag att komplettera med betyg är 1 dec. Det tar 4 veckor att få resultat av HP. Dvs innan sista november blir resultatet hänt. Och sista dag för komplettering är, alltså 1 dec.

    Det är tänkt så att man ska hinna få resutatet innan sista dag för komplettering. Och därför söker man med HP-resultatet till nästa termin, om man nu gjort ansökan i tid.

    Exempel: om man inte sökte någon högskoleutbildning senast 17 oktober 2016, och skriver HP den 29 okt. då får man resultat av HP innan sista november, men man har ju inte sökt ngt. under ansökningsperioden... och då kan man inte få någon utbildningsplats.

    Men man kan också göra sen anmälan - som är öppen till ett ganska stort antal högskoleutbildningar. Fortfarande kan man söka, men endast till de högskoleutb., som är öppna för "sen anmälan".

    Bästa hälsningar

    ANNA