Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, det gör man inte.

    Man konkurrerar om plats på varje av de sökta utbildningar. Man kan söka alla de 20 tillåtna alternativ /max antal alternativ som man kan söka till högskola samtidigt/ och inte komma in på någon av dem.

    Om man är behörig, deltar man i konkurrensen om utbildningsplats och det är de med högsta betygen om kommer in i Betygsgruppen och de med högst resultat på högskoleprovet - som kommer in i HP-urvalsgruppen. Har man lägre betyg och lägre resultat av HP (eller inte gjort HP och konkurrerar inte i HP-urvalsgruppen, men kommer inte in på betyg) - blir man utan studieplats, tyvärr.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare