Azra
    Hej! Jag är en tjej på 19 år som tar studenten nu våren / sommaren 2016!
    Jag har gått en gymnasieutbildning (samhällskunskap) som är högskoleförberedande.. Jag har alltid haft ett stort intresse för psykologi och har alltid varit duktig i detta ämne samt fått detta bekräftat av såväl lärare som andra personer i min omgivning .. Jag är en envis tjej som vet vad jag vill uppnå och i detta fallet vill jag gärna söka till psykologprogrammet i linneuniversitetet i Växjö. Jag har bra betyg nu det sista året på gymnasiet men i 1-2 har jag lite sämre . ( mellan D-C) nu har Jag mer B-A.
    Jag insåg därför snabbt att det kommer vara svårt att komma in på betygen eftersom antagningsstatistiken är väldigt hög på psykologprogrammet , och tänkte därför satsa på att göra högskoleprovet några gånger och försöka studera hårt inför högskoleprovet . Men för psykologprogrammet krävs också "särskild behörighet " som samhällskunskap A , detta har jag men också matematik 2b / matematik B som jag tyvärr har haft svårt för och därför saknar betyg i . Jag har dock godkänt i matematik 1b.. Nu är min fråga , om jag klarar högskoleprovet och får bra resultat efter några gånger tillexempel 1,6-1,8 kan jag söka med detta och hoppas på att komma in fast Jag saknar matematik 2b ? Eller måste Jag läsa upp matematik 2b innan jag ens söker med både betyg och högskoleprovet , eller kan man söka med högskoleprovet om man får bra resultat utan betyg i matematik 2b med tanke på att kunskaper i matematik 2b provas i högskoleprovet också ?
    Och om jag måste plugga upp matematik b, vart gör jag det efter studenten och hur ?
    Tacksam för svar !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Azra!

    Högt resultat på högskoleprovet befriar, tyvärr, inte från behörighetskrav och utan godkänt betyg i Matematik 2 är du obehörig till Psykologprogrammet på högskola. Du kommer därför få svar OBEHÖRIG om du ansöker. Och detta även om du skulle få det högsta möjliga resultatet på högskoleprovet.

    Efter gymnasiet är det Komvux eller Prövning som gäller, dvs läsa på komvux eller skaffa kunskaper genom självstudier och göra prövning. Du kan läsa eller göra prövning i en lite lättare mattekurs, matte 2a. Det behöver inte vara just 2b. a-spår är lite lättare än b-spår i matten, och för behörighet till Psykologprogrammet spelar det ingen roll i vilken matte 2 kurs du får godkända betyg i.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA