Astrid
    Jag tänker söka läkalinjen till höstterminen, både på betyg och högskoleprov. När jag gjort efterforskning om läkarprogrammet har jag flera gånger snubblat över termen PIL. Som jag förstår det så är det ett sätt att söka till läkarlinjen på? Jag har svårt att hitta information om hur man går till väga för att söka genom PIL och vad man förväntas göra för att placera sig i PIL kategorin? Jag undrar också vilka universitet och högskolor som erbjuder PIL ansökningar och hur själva processen går till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Astrid

    det är Karolinska institutet i Stockholm som har Alternativt urval <<<- PIL. Varje högskola/universitet får själva bestämma om de ska "vika" platser för AU, alternativt urval. Karolinska institutet brukar göra det - till läkarprogrammet (PIL) och till tandläkarprogrammet (TAPIL).

    Du måste göra ansökan senast 3 april. Du måste tidigare ha gjort högskoleprovet. Om du idag inte har ett giltigt resultat av högskoleprovet, tror jag, tyvärr, inte du kan bli antagen inom PIL.

    Liselotte