Anonym89

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet (naturvetenskapsprogrammet) och har F i fysik 1. Det finns en risk att jag får ytterligare ett F i en annan kurs, vilket leder till att jag troligen kommer gå ut gymnasiet med 2 st F. Om jag får 2 F har jag fortfarande 2250 godkända poäng, men jag undrar om man kan söka till utbildningar (som inte kräver godkänt i de ämnena jag har F i) med HP trots att man inte har godkänt i alla gymnasieämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan man göra. Du kan i ditt examensbevis från gymnasiet ha upp till 250 poäng betygsatta med F. Examensbevis från gymnasiet som innehåller bland annat godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 ger grundläggande behörighet till högskolestudier. Vad gäller Särskild behörighet så är det olika, beroende på vilken utbildning du söker till.
    Har du resultat från högskoleprovet, prövas du i HP-urvalet. Du kommer fortfarande prövas även i betygsgruppen (med meritvärdet uträknat på dina gymnasiala betyg); du prövas alltså både i HP-urvalet och i Betygsurvalet och i varje urvalsgruppen har du viss chans att komma in.
    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra studieformer än endast universitet-högskola; det finns t.ex Yrkeshögskola, KKU och även inom folkhögskola finns det utbildningar på eftergymnasial nivå t.ex utbildningar till Fritidsledare. Information om olika studieformer kan du se på framtid.se/studier
    ang.examensbevis från gymnasiet  - tänk på att F-betygen drar ner ditt snittbetyg (jämförelsetal) ganska mycket och att du i ditt examensbevis från gymnasiet  "låser in" kurserna, så att i fall du senare vill höja ditt meritvärde så måste du höja betygen i exakt de kurserna som finns med i ditt examensbevis från gymnasiet. Däremot om du går ut gymnasiet med ett studiebevis, gör du en ny planering mot examensbevis från komvux (med SYV-en på komvux) och du behöver inte ta med de kurserna i vilka du på gymnasiet fick F-betygen; du kan t o m helt ändra inriktning på dina studier på komvux och t.ex läsa mot Yrkesexamen eller mot examen inom Samhälle/Humaniora (i ställer för inom Naturvetenskap-Teknik).

    Studie- och yrkesvägledare