Lotta
    Hej, jag undrar om man kan få möjlighet att komma in på den skolan och programmet man vill på gymnasiet genom att söka med speciella skäl? Dessa skäl kan då tillexempel ha påverkat mina betygsresultat och min koncentration under högstadiet men när jag orkade börja igen så har man höjt sin merit med minst 20 poäng vilket visar att man egentligen kan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,

    det är kurator, speciallärare, SYV och rektor på grundskolan som tillsammans brukar komma fram om de kan ansöka om att någon elev ska tar in på en viss gymnasial utbildning pga "Speciella skäl". Eleven och föräldrarna kan givetvis väcka den frågan på skolan, men de kan inte själva bestämma det.
    Sedan är det inte säkert att eleven tas in på den utb., hen vill komma in på - men hen kan då få en bättre chans att göra det.
    Vänligen
    ANNA