Brendan
    Hej på er :) !
    Mitt i allt sommarjobbs-letande snubblade jag över en annons där man söker efter en redovisningsadministratör . Kravet är att man ska har en ekonomisk gymnasieutbildning, har lätt att hantera flera saker samtidigt, har samarbetsförmåga (stresstålig m.m.), har goda språkkunskaper, och allmän datorvana samt kunskap inom MS Office. Även om jag inte har en slutförd gymnasieutbildning har jag nästan avslutat ettan (natur dock), har jobbat extra sedan ett år tillbaka (kassa, varuhantering, inventering och sånt), och har alla de övriga kunskaper de beskriver (+ fler språk, + fler datorprogram, + ideellt arbete). Jag har även gått diverse internetkurser (MOOC) inom bl.a. engelska, biologi, och har även skrivit in mig på en kurs inom "grundläggande" ekonomi (bokföring, finans och så), en kurs som jag kommer bli klar innan maj. Men det jag helt enkelt undrar är om jag inte är för ung för att söka? Även om jag känner att jag skulle klara av arbetsuppgifterna, vet jag inte om de på rekryteringen kommer tro att jag är "galen" som är 16 och söker en sådant jobb :P ? Vad tycker ni? Jag har ju mitt CV redo och klart (behöver bara lite anpassningar för jobbet) så sådant är ju klart. Men jag känner mig ändå osäker :D?

    Hoppas ni kan hjälpa mig :)!
    MVH,
    • Peter : Sök!!! och LYCKA TILL!
    • : Tycker du det :)? Tack :)! Jag är bara väldigt rädd att rekryteringsansvarige kommer tro att jag är tokig eller något :D ...
    • : jaha, uppdaterade sidan nu, såg att du hade svarat :)!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Brendan,

    jag tycker definitivt du behöver söka det jobbet. Man kan inte få mer än ett "nej" och om du inte söker kommer du att undra om du skulle ha fått jobbet, är jag rädd.

    Du förlorar inget på att söka. Du kan skriva i ansökningsbrevet att du förstår att de kanske tycker du är lite för ung... då förklarar du på förhand att du inte är "galen". :)

    Sök jobbet och LYCKA TILL! Jag och alla vi här på Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig hårt-hårt!

    bästa hälsningar

    Peter syv

    • : Bäst att jag fixar ansökan redan nu (innan jag ångrar mig, hahah :D). Så sant det du säger, bättre att skicka ett och tänka att jag "gjort det jag kunnat" än att bara låta det vara :), och får förklara min situation :)! Tack så hemskt mycket för din hjälp :), återkommer om hur det blev :D !
    • Liselotte : Jag tycker också att du bör söka. Du får gärna skriva i Ansökningsbrevet att "trots min ringa ålder" så har jag hunnit med att jobba en del... men jag tycker det är bra att vara beredd på att det kan bli ett Nej, tyvärr. Jag ska förklara i mitt svar nu.
    • : Hej på er :) ! Ville bara återkomma och säga att jag tyvärr inte fick jobbet, men har istället blivit antagen till ett sommarskol-program, vilket jag är väldigt glad över :) ! Önskar er alla en glad sommar :) !
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag tycket du ska skicka in en ansökan.

    Dock är saken den att det kan bli några sökande med en eftergymnasial utbildning inom Ekonomi, t.ex de som läser ekonomi på högskolan: de har också sommarlov. Och om du var arbetsgivare själv och hade att välja mellan dig och en person som har läst 2 år ekonomi på högskolenivå och ska läsa år tre på högskolan från hösten.

    Dock tycker jag absolut att du ska söka. Men var beredd på att du kan få ett negativt svar. Men även i det fallet kan det bli "något bra" - då de förhoppningsvis kommer att minnas din ansökan och kanske erbjuder dig jobb framöver, t.ex nästa sommar.

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Mitt råd är alltså att du söker, men att du inte har för stora förhoppningar. Din "ringa ålder" /att du är så ung/ och naturligt kan inte ha "mångårig arbetslivserfarenhet" ligger dig "i fatet", som det heter /är emot dig, alltså/. Men åldern kommer det även mer "personlig mognad", tycker man. Sanningen är dock den att vissa personer är mer vuxna när de är 15 år än någon annan någonsin kommer att bli! :)

    Önskar dig Lycka till! Och Sök sommarjobbet! Sök också andra sommarjobb!

    Vänliga hälsningar
    L. :)

    P.S: kika också på Sommarjobbare>>> där det finns några länkar - kanske ngt. som kan vara till hjälp! :)

    Liselotte
    • : Hej :) ! Det har du rätt i :)! Det finns ju ingen garanti att jag får jobbet, för som du säger, det kan ju komma någon som är "överkvalificerad" för tjänsten också, eller har samtliga meriter som eftersöks :). Vi får hoppas på det bästa :)! Har ett helgjobb redan (som jag förstått det ska detta jobb vara på vardagar), så jag kommer ju ha ett jobb oavsett :)! Tack så mycket för din hjälp :)! Ska skicka ansökan snart :D! MVH,
    • Anna : Det är alltid bättre att söka ett jobb som man vill ha, än att inte göra det! Lycka till! Vi håller tummarna!
    • : Hej på er :) ! Ville bara återkomma och säga att jag tyvärr inte fick jobbet, men har istället blivit antagen till ett sommarskol-program, vilket jag är väldigt glad över :) ! Önskar er alla en glad sommar :) !