Hej Edvin!

    Du får söka till alla gymnasiala utbildningar i hela Sverige, men det är inte lätt att komma in på alla dem, utan det beror på om du blir mottagen som första- eller som andrahandssökande. Vi förklarar detta och mycket annat som har med gymnasieval att göra på den här sidan>>

    Jag vill be dig att läsa på länken (ovan) och återkomma sen, om du har frågor kvar eller om nya frågor dyker upp.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Det är, enligt vad jag fick fram, över 30 mil mellan Laholm och Linköping och är för långt för att dagligen pendla.

    Vi säger att du kommer in på en gymnasieskola i Linköping, då kommer andra fråga (om boende på skolorten) bli mycket aktuell. Hur tänker du kring det? Har du möjlighet att ordna boende för dig i Linköping?

    Ekonomisk fråga finns också - kan dina föräldrar hjälpa till med att betala för vad det skulle kosta att bo på skolorten? Även om viss ekonomisk hjälp kan utgå (från CSN eller från din kommun) så täcker den inte allt vad det kostar. Svårt att nämna exakta summor, men minst ett par tusen i månaden (kanske mer) skulle dina föräldrar behöva betala "ur egen ficka", det är omöjligt att komma ifrån det. Dina föräldrar måste vara med "på noterna". Du är inte myndig än och dina föräldrar (vårdnadshavare) har väldigt mycket att säga till om var du ska bo. De är ansvariga för dig på olika sätt, även ekonomiskt. Om de inte vill eller kan betala för att du ska bo på annan ort, blir det väldigt svårt att lösa det, är i alla fall vår erfarenhet.