Charlotte

    Hej! Vi bor utomlands, i Japan, och sonen går på internationell skola. Har läst Svenska via Sofia Distans. Planen är att vi skall flytta hem nästa sommar och att han då skall börja gymnasiet hösten 2020. Han är född -04 och går nu i grade 10. Det vi undrar över är vad vi behöver tänka på inför gymnasievalet? Hur anskökan går till? Osv.

    • Milla : I Vilken stad i Sverige vill sonen läsa på gymnasiet och vilket program?
    • : Vet inte vilket program, men i Göteborg med omnejd.
    • Milla : Gymnasiemässa i Göteborg äger rum 8,9 och 10 oktober 2019; bra om ni kunde komma och besöka den - det är på Svenska Mässan i Göteborg.
    • Milla : Tror du att din son vill och ska kunna läsa på gymnasiet med undervisningsspråk Svenska? Eller föredrar ni/han Engelska som undervisningsspråk?
    • Milla :

      Om din son skulle kunna "offra" ett år och läsa på Språkintroduktion: läsa svenska och ev. andra ämnen - och adaptera sig till de svenska förhållandena och söka till gymnasiet till hösten 2021 i stållet? skulle det funka? I Gbg finns det 13 gymnasieskolor med Språkintro

    • : Vi har bara bott utomlands i två år, så det kommer nog inte bli några problem med svenskan. Däremot har vi ändå funderat på IB-programmet. Det är väldigt mycket att fundera över
    • Milla : Ja, det är det. :) Man kan lägga in MÅNGA alternativ i gymnasieansökan. Problemet är dock att BLIR MAN ANTAGEN TILL SITT HÖGRE PRIORITERADE ALTERNATIVET, då tas de lägre prioriterade bort och till Högre prioriterade blir man RESERV och kan senare tas in, även om man kanske ändrat sig och vill stanna där man är antagen. Så det är mycket noga i vilken ORDNING man söker - i första hand: det alternativet som man tycker om bäst och så vidare... finns inga nackdelar i att söka till många skolor eller till olika utbildningar på samma skola, men prioritera noga. Bra med gymnasieval i Göteborg är att man kan ändra sig ganska sent - deras OMVAL pågår vanligtvis till slutet på maj (förra året var det 1 juni som man sist kunde ändra sig).
    • Milla : Det är extremt Viktigt att utbildningar/skolorna man söker till ligger i rätt ordning - SISTA DAGEN I OMVALSPERIODEN. För att om man vill ändra sig sen - kanske det inte går... och man riskerar då bli utan gymnasieplats.
    • : Tusen tack för all hjälp, vi får sätta oss in i processen. Återkommer gärna om fler frågor dyker upp.
    • Milla :

      Kontakta gymnasieantagningen i Göteborg - be om inloggningsuppgifter till Indra2; Epost till gymnasieantag.iGbg: [email protected] Tel: +4631-335 51 30
      Din son behöver kunna logga in på Indra2 och göra sitt gymnasieval; för det behöver han INLOGGNINGSUPPGIFTER - och pga han inte går på skola i Sverige idag, får han inte det automatiskt; utan ni/han behöver särskild be om att få inloggningsuppgifter. Det kan ni göra redan nu - inloggningsuppgifter behöver ni mot mitten på december, men fråga redan nu om när och hur ni kan få dem. och Lycka till!

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotte,

    det finns ett antal gymnasieantagningskanslier - beroende på var i Sverige (stad, län) eleven är folkbokförd. Även om eleven söker till gymnasiet långt från staden där hen är folkbokförd, så går det oftast via eleven egen antagningskansli.
    Så, första frågan är - är din son folkbokförd i Sverige och i så fall i vilken stad?
    Om inte - i vilken stad ska ni bo när ni kommer tillbaka till Sverige? Detta frågar jag för att hänvisa till Rätt Gymnasieantagningskansli.
    Valperioder till gymnasiet ligger också lite olika i tiden, återigen beroende på vilken dell av Sverige det gäller, t.ex i Västra Götaland brukar valperioden börja i mitten på december men i Stockholms län och i många andra - i mitten på januari.

    Bra att besöka gymnasiemässorna! Den största av dem är Stockholms mässa i Älvsjön 21-23 november 2019, men annars, beroende på vilken del av Sverige man vill gå på gymnasiet i. Det finns också många små mässor, med några få gymnasieskolor på... Återigen - vilken del av Sverige vill din son gå på gymnasiet i?

    Undervisningsspråk
    Ponera att din son vill läsa med undervisningsspråk Engelska eller inte får godkänt betyg i svenska till sommaren, i så fall kan han inte läsa med undervisningsspråk Svenska men han kan i så fall läsa på IB-diploma programmet, där undervisningsspråk en engelska; problemet här är att den utbildning finns i Sverige på ganska få gymnasieskolor och den finns inte i varje stad; råder lägga in även alternativet IB-diploma program i gymnasieansökan (kanske som sista alternativet; detta i fall godkänt betyg i svenska uteblir - av någon anledning), för att annars utan godkänt betyg i svenska är man Obehörig till alla nationella gymnasieprogram (pga undervisninsspråk är svenska).

    Göteborgsregionens gymnasieantagnings-system heter Indra2.

    Ett antal länkar med relevant information:
    Gymnasieskolorna i Kungsbacka (söder om - pendlingsavstånd från Gbg) hör till ett annat län: Halland
    Gymnasieskolorna med Språkintroduktion i Göteborg
    info om Språkintroduktion
    gymnasieskolorna som ställer ut på Gymnasiemässan (Svenska mässan) 8-10 okt 2019
    samtliga gymnasieskolorna i Västra Götaland
    gymnasieskolorna i Västra Götaland med IB-programmet (undervisning på engelska)
    Göteborgsregionens antagnings-hemsida indra2.se
    info om IB-diploma program - internationell gymnasieutbildning
    Öppna hus och Gymnasiemässor
    gymnasieguiden.se/Ansökningstider för ditt gymnasieval
    gymnasieguiden.se/gymnasieProgram
    framtid.se/sajt om 2.ooo yrken

    Studie- och yrkesvägledare

    I Västra Götalands län finns 135 gymnasieskolor men endast 5 st. där IB finns och undervisning på engelska erbjuds.

    Kontakta gymnasieantagningen i Göteborg - be om inloggningsuppgifter till Indra2;

    Epost till gymnasieantag.iGbg:

    [email protected]

    Tel: +4631-335 51 30

    • : Tack för snabbt svar! Vi är inte folkbokförda i Sverige. Kommer att flytta till Partille kommun utanför Göteborg. Känner till gymnasiemässan, men kommer tyvärr inte ha möjlighet att åka hem och besöka den.
    • Milla : Partille gymnasieskola har öppna hus 24 okt och 18 januari. Kommer ni hem på besök under det här läsåret? Det borde kunna gå ordna möjlighet att besöka gymnasieskolorna även på dagar där det inte är Öppet hus. Eller kan er son tänka sig börja på en skola som han på förhand inte har varit i (på besök)?
    • : Vi kommer inte att åka hem i år, men kanske nästa år. Så han är inställd på att gå på skolan osedd.
    • Milla : Det kanske går att ordna Skype-samtal med skolans personal och "virtuellt öppet hus" - om ni kontaktar de skolorna som ni är mest intresserade av.
    • : Ska kolla på det när vi vet vilka skolor som är intressanta för oss
    • Milla : bra! lycka till!
    Läs alla kommentarer