hej Emma,
    behörighet till juristprogrammet är - Grundläggande behörighet + godkända betyg i Samhällskunskap 1b (en gammal kurs A) och Historia 1b (en gammal kurs A).
    Grundläggande behörighet borde du ju ha om du redan har blivit antagen till studier på högskolenivå.
    Om du har godkända betyg i Samhällskunskap och Historia (enligt info ovan) är du behörig att söka till juristprogrammet.
    Om du inte har de betygen i samhällskunskap och historia, kan du antingen skaffa dig de betygen genom studier på komvux eller på en folkhögskole Eller kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka och be att de kikar på möjlighet att bevilja ett undantag (du hänvisar i så fall till att du redan har läst juridik på högskolenivå...). Om du får ett undantag beviljat av antagningsgruppen, kan ingen säga på förhand.

    Vänligen
    ANNA