Anna
    Hej! Här kommer ett långt brev med många frågor, ber om ursäkt i förväg!

    Jag är en tjej på 22 år. Jag gick samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteendevetenskap på gymnasiet och har arbetat på café i 2.5 år nu efter studenten.

    Sista året på högstadiet och större delen av gymnasiet var en jobbig period för mig och det avspeglas på mina betyg - jag har mediokra 15 poäng i snitt och antagligen en hel del luckor i mina kunskaper pga skolk.

    Så skratta inte åt mig nu. Jag är en spretig människa med många intressen och har haft svårt att bestämma mig för en utbildning jag skulle vilja satsa på....Jag skulle vilja utbilda mig till läkare (och sen till kirurg)!

    Har gjort högskoleprovet för att höja mina chanser och fick 1.4 i poäng.

    Jag hade behövt läsa

    Kem 1 + 2

    Fysik 1+2

    Biologi 1+ 2

    Ma 4

    på komvux för att ens få behörighet till linjen. Gissar att detta skulle ta ca 1 år? Även om jag får A på alla dessa kurser hade det väl inte höjt mitt snitt tillräckligt mycket?Under detta året hade jag såklart försökt höja mitt HP-resultat mer men om inte det är tillräckligt skulle jag sökt in via alternativt urval på Karolinska institutet..

    Så... mina många rädslor är:

    -Att jag inte ens kommer in och har lagt ett år på komvux i onödan.

    - Att matte och fysik är för svårt för mig. Antingen redan på komvux eller sen på läkarlinjen så att jag åker ut.

    - Att jag inte håller måttet och kan konkurrera med och hålla samma tempo/kvalitet som de andra på linjen. De flesta är trots allt människor som fått A i allt och läst natur på gymnasiet...

    Tydligen så upplevs jag lugn och förtroendeingivande, många har sagt att de tror att jag skulle passa bra som läkare men jag har tidigare bara fnyst och sagt att det är omöjligt.

    Så för att sammanfatta:

    - Är jag galen att försöka ta mig in på läkarlinjen? Mina chanser måste vara minimala ju.

    - Har du något förslag på vad min "plan B" hade kunnat vara, om jag inte kommer in efter att ha läst upp alla dessa ämnen? Skulle så himla gärna gjort något nyttigt. (Intressen miljö, design, människor, historia etc etc)

    Ber om ursäkt igen för ett långt och rörigt brev! Skulle vara väldigt tacksam för svar!

    Mvh Anna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    jag tycker att du kan mycket väl bli läkare, om du bestämmer dig för dig och kämpar på!

    Dock har jag en liten fundering om du har förståelse ang. alla de olika delarna i läkaryrket - man måste kunna handera blod, var, otrevliga dofter och död - också! att man är en lugn person och har teoretiska kunskaper som krävs är bra, men man måste även kunna på ett "bra sätt" kunna handskas med mänskliga tragedier (då det ej går att rädda alla pacienter) och tåla en hel del "äckligheter" ... som inte alla människor kan göra.

    Exempel som jag känner till från min vänskapskrets: en läkare som påbörjade sin specialistutbildning till Onkolog<< och som träffade på några tragiska fall, ex. en ganska ung kvinna med 3 små barn som avled i cancer (det gick inte att rädda den pacienten, helt enkelt) - och läkaren som behandlade henne blev så pass berörd att hon ej kunde äta eller sova på flera veckor, blev utbränd och slutade på sin ST-läkarutbildning och omskolade sig till en laboratorieassistent<<<... nu jobbar hon på ett labb med analyser av prov, utan att träffa pacienter, där de flesta andra är utbildade BMA<<< eller kemister<<.

    Mitt förslag är att du provar jobba inom hemtjänsten eller på ett ålderdomshem ett tag och att du även gör om högskoleprovet - sista ansökn.dag är 15 febr. Det är bra om du får lite högre resultat t.ex 1.5... då 1.4 kanske inte ger möjlighet att komma med i Alternativ.antagning på Karolinska Institutet.

    Det finns som tur är många yrken inom hälso- och sjukvård - ex. Operationssjuksköterska<<. Du kan t.ex komplettera på komvux med Naturkunskap 2 (om du inte redan har godkänt betyg i nk B), vilket tar 5 veckor på heltid - och du kan hinna komma in på Sjuksköterskeprogrammet redan från hösten 2017. Ditt mål kan då vara att vidareutbilda dig sedan till operationssjuksköterska.