Danne
    Hej! Jag tänkte söka till Umeå Universitet för att läsa Masterprogrammet i Farmaci på distans när jag blir klar som Receptarie i Uppsala. Jag kollade på statistik på UHR's hemsida, där står det att man kommer in om man har 233 HPAV vilket är 53 högskolepoäng mer än vad jag kommer att ha (180) när jag blir klar. Jag undrar om detta är den enda vägen till att komma in? Letar bara allmänt efter lite information, då jag har fastnat.

    Mvh, Danne.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Danne,

    du kan söka tiII Masterprogrammet i Farmaci  och om du har tur, kommer du in.

    Som du säkert vet, är det ingen som på förhand bestämmer hur många högskoIepoäng som kommer att krävas, utan man Konkurrerar om pIats på utbiidningen.

    Det är AntaI "godkända" högskoIepoäng som är konkurrensmedeI i detta faIIet. Du kan omöjIigen få 53 extra hp under en termin. Det du kan göra är att söka ändå och hoppas och håIIa tummarna, samt söka jobb direkt efter din nuvarande utbiIdning och/eIIer söka studier på högskoIenivå. Du kan t.ex Iäsa på heItid och t o m på 150% under nästa Iäsår. Gör du det, dvs Iäser på 150% - får du 90 hp under nästa Iäsår. Då har du goda chanser att efter det komma in på masterprogrammet.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du bör försöka tjäna så många högskolepoäng som möjligt för att det är det som krävs. Du kan t.ex söka plats på  kurser som har "restplatser" och du kan bli antagen till 45 högskolepoäng per termin. Det som är rimligt, är att läsa 15hp utöver sina heltidsstudier men du kan bli antagen till 45hp per termin.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Skulle det vara smart att läsa några kurser under sommaren, möjligtvis? (Dvs om det ges några kurser överhuvudtaget)
    • Mikael : Fler högskolepoäng är alltid bra att ha men det hjälper kanske inte till just nästa antagning. Sista kompletteringsdag för utbiIdningar som börjar på högskoIenivå Höstterminen 2017 är 21 juni. Jag tror inte att de poängen som man Iäser efter 21 juni, kan räknas in - vid ansökan tiII höstterminen 2017.
    • : hej jag ska läser nu första året till receptarie och tänkte göra som danne och läsa vidare kan ja nu på sommaren läsa 2 kurser 7,5 hp(en matte reptitiv kurs bla) och år 2 sommaren läsa 2 7,5 högskolepoäng och sen år 3 läsa grund kurs arbaiska 15hp för att öka mina chanser tror du de är okej så alltså läsa dessa kurser som inte har något med utbildningen?
    • Peter : fIer högskoIepoäng är aIItid bra! Så vitt vi vet, krävdes det 90 extra hp, dvs 3 terminer på heItid - för att få pIats på apotekarprogrammet vid den senaste antagningen, dvs de som kom in hade sammanIagt 270 högskoIepoäng eIIer fIer. men så många högskoIepoäng du kan få är bättre än inget!
    • : Går det alltså att läsa vadsomhelst? Eller måste hp komma från en kurs som är just relevant till Masterprogrammet i Farmaci? T.ex kan jag gå in och läsa massa kurser som har med språk eller geografi att göra? Mvh
    • Milla : Som det ser ut nu - så kan högskolepoängen vara "vilka som helst" godkända högskolepoäng /alltså, de som är utöver receptarieprogrammet/, t.ex kan du gå in och läsa massa kurser som har med språk eller geografi att göra, ja.
    • : Stort tack för snabbt svar Milla! Då har jag en sista fråga och så är jag helt fri från oro: Du nämnde tidigare ovan att man kan bli antagen till 45 högskolepoäng per termin, jag försökte hitta sådana kurser på antagning.se men fick inte upp någonting? Finns det någon slags sökterm (nyckelord) som man ska söka på? Hittar nämligen ej. Mvh,
    • Milla :

      45 hp per termin betyder att man läser en heltidsutbildning och samtidigt en annan - halvtidsutbildning; eller 3 st. halvtidsutbildningar samtidigt eller 6 st. utbildningar där varje går på 25% av studietakt. Dock är det tufft att läsa på mer än heltid; och man får inte studiemedel för mer än 100% studier - så det blir ju väldigt svårt att jobba vid sidan av studier och man måste klara sig på endast studiemedel när man läser 60 timmar/vecka; det är viktigt att inte bränna ut sig.

    Läs alla kommentarer