Milda
    Hej!
    Har läst lite på internet men blev inte särskilt mycket klokare.
    Jag tog studenten i Juni och mina betyg såg inte jättebra ut direkt. Jag gick musikestet och hade godkända och bra betyg i musikämnena, men de ''tråkigare'' (i min mening) och med mer plugg gick inte så bra.
    Jag funderar nu över om det går att komma in på sjuksköterskeprogrammet efter enbart högskoleprovet? Tänkte i så fall söka i höst och plugga upp mina kunskaper fram tills dess. Sen undrar jag även om de betyg jag har räknas in? Jag har som ni ser ingen koll alls men det vore trevligt att få lite klarhet i detta.
    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Milda,

    även om man gör högskoleprovet och får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet - måste man ändå vara behörig.

    För att kunna i Sverige bli Sjuksköterska - måste man ta examen från Sjuksköterskeprogrammet och sedan ansöka om Legitimation hos socialstyrelsen. Kurser för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet är godkända betyg i  Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Jag vet inte om du redan har godkända betyg i matematik 2, naturkunskap 2 och i samhällskunskap 1b. Om inte - behöver du skaffa sig de betygen (E betyg räcker för Behörighet, men läs på ordentligt, så att du får både bättre kunskaper och så höga betyg som möjligt för att betyg i de kurser kommer också räknas in i ditt meritvärde).

    Ditt första prioritet, om du vill bli sjuksköterska, måste bli att skaffa dig betyg så att du blir BEHÖRIG. Gör också högskoleprovet. Det är inte alls omöjligt att om du blir behörig och får tillräckligt högt resultat på HP, att du kommer in till hösten.

    Mitt råd är att du tar dina gymnasiebetyg till komvux och pratat med en syv där. Jag antar att du har EXAMENSBEVIS. Om du, mot förmodan, har fått Studiebevis - då behöver du "omvandla" det till Examensbevis. Du kan också med syv på komvux ta upp frågan om "meritpoäng<<" - du kan på förhand läsa om meritpoäng på gymnasieguiden.se - och du ber sy på komvux att se hur många meritpoäng du redan har nu. Om du har mindre än 2,5 som är max, kanske du även, förutom behörighetsgivande kurser, kan även läsa någon kurs för meritpoäng<<.

    vänligen

    Julia SYV