Erica
    Hej,

    Jag är diagnostiserad med Aspergers Syndrom och undrar om det finns några speciella antagningsmöjlighetet för mig då jag söker in till universitet. Exempelvis om det finns någon särskild ansökningsgrupp för mig att söka från då jag på grund av min funktionsnedsättning haft svårare än andra att klara gymnasiet. Har hört att bland annat KTH tillämpar någon form av särskild antagning för personer med funktionsnedsättningar, stämmer det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erica!

    Är det någon speciell utbildning eller en viss högskola/universitet eller ett viss yrke>> som du är intresserad av?

    Det du nämner i din fråga - KTH - är, så vitt vi vet ett projekt där man från hösten 2014 skuIIe föIja 20 studerande och göra handböcker sen med rekommendationer på hur stöd för personer med vissa funktionsnedsättningar bör se ut.

    Angående "Alternativt urval" AU-urvalsgruppen, så får varje högskola/universiete själva bestämma om de gör antagning i AU-urvalsgruppen. Och det kan ändras från en termin till annan termin, dvs AU-antagning finns bara ibland /inte på alla högskolor/universiete och inte till alla terminer/.

    Tips: hör med kurator på just den högskola/universitet som du i första hand är intresserad av. Kuratorer brukar vara bra insatta i stödåtgärder för personer med funktionshinder/funktionsnedsättningar.

    Om du hittar bra relevant information som svarar på din fråga - är vi mycket tacksamma om du delar med dig, vi vill alltid lära oss mer - för att kunna ge så bra svar som det bara är möjIigt!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    P.S: de "blåa orden" i våra svar är Klickbara länkar, som leder vidare till mer info. :)