Oliver

    Hej! I gymnasiet gick jag tekniskt linje men tog aldrig då Fysik 2 eller Matematik 4 och tänkte göra dem kurserna nu för att få den extra behörighet som krävs för vissa högskolestudier. Jag undrar vad som gäller om jag får godkänt i dessa kurser men betygen på dessa kurser skulle vara lägre än mina andra betyg. Skulle det dra ner mitt tidigare meritvärde. T.ex om jag får E i betyg och har C i snitt i andra betyg. Skulle dessa två betyg räknas in i meritvärdet även om man skulle söka andra studier som inte kräver dessa två kurser i behörighet och dra ner meriten då? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,
    om du har examensbevis i vilket det inte ingår fysik 2 och matematik 4 och du läser de kurserna nu, efter det att du fick ut ditt examensbevis - då blir det så här: du måste få lägst E i kurserna för att de ska "gälla", över huvudet taget.

    Matematik 4 kan ge meritpoäng, om du inte redan har max i merit, får du då meritpoäng för matte 4 om du söker till högskoleutbildning i Sverige som ej kräver matte 4 och i så fall räknas även betyget i matte 4 in i ditt jämförelsetal. Totalt blir det en höjning pga meritpoängen.

    Fysik 2 ger inte meritpoäng och betyget i fysik 2 kommer räknas in endast när du söker till utb., som kräver fysik2, inte annars.
    Var god läs även på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Hälsningar
    Mikael