Oscar
    Jag skulle plugga upp ett par betyg på komvux för att bli behörig för o komma in på högskola. Jag hade f i naturkunskap 1b och skulle plugga upp det för att få poängen. Men jag råkade söka naturkunskap 2 och jag märkte inte det förrän jag var på första lektionen. Jag ville endast plugga naturkunskap 1b för poängens skull och jag undra om jag ens kan få betyg i naturkunskap 2 om jag inte har betyg i naturkunskap 1b?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    du kan få godkänt betyg i Naturkunskap 2, även om du inte har godkänt betyg i Nk 1b.

    Det som är underligt/ovanligt - att komvux inte upptäckte att du ej har godkänt betyg i en "underliggande kurs", dvs i Nk 1b. Komvux brukar vara noga att inte ge plats på en kurs om man ej har godkänt betyg i en underliggande/lägre kurs; detta för att kurser bygger på varandra och i fall men ej har tillräckliga kunskaper i en lägre kurs, är det svårt och ibland omöjligt att få godkänt betyg i en högre/överliggande kurs. Inte för att läraren vet att du inte är godkänd på lägre nivå (för att läraren kommer att veta det endast om du själv berättar det...) men för att om kunskaperna de facto inte är där, då märks det.

    Om du behöver betyg i Nk1b, ska du försöka byta kurs nu, tycker jag. Varför ska du läsa en svårare kurs och riskera att inte få godkänt betyg?

    Men du har nu rätt att läsa på en kurs där du är ANTAGEN. Det är komvux som gjorde fel och tog in dig på "fel kurs". När du sökte, borde komvux svarat dig OBEHÖRIG och påtala att du inte har godkänt betyg i Nk1b. Det gjorde de uppenbarligen inte.

    Mitt råd är att du söker upp syv på komvux och ber att bli "överförd" till rätt kurs. En liten risk finns här att du kan få svar att det är fullt på kursen NK1b (finns ingen plats) och att du därför ej kan börja där och att det är ditt eget fel att du sökte fel kurs... och då är frågan: vad ska du göra i så fall? Men förhoppningsvis finns det plats i NK1b och du kan "hoppa över" till rätt kurs.

    Du kan också prata med naturkunskapslärare och fråga om hen vet hur många som läser nk1b, om det finns plats där... och om det "i värsta fall" blir möjligt att du är inskriven på Nk2 men gör slutprovet för nk1b och får betyg i nk1b /för att det är ju det betyget, enligt dig, som du behöver få, eller hur?/.
    Vänligen

    Julia SYV