Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Berivan!
    Är det den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/solna-gymnasium som du är intresserad av?
    Den har öppet hus 4 februari och jag rekommenderar att du går på Öppet hus.
    Här http://www.fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola har vi samlat tips och frågor som du kan ställa till skolan när du är på öppet hus.

    Vi på Fråga SYV kan inte uttala oss om en gymnasieskola är "bra" eller "dålig" - och det av flera olika anledningar:
    - "bra" och "dålig" är det ofta mycket subjektivt (beror på vad just den aktuella personen tycker - i detta fallet vad jag tycker personligen);
    - om man skulle säga att en skola är "bra" eller "dålig" - då måste man jämföra med andra skolor och det finns extremt många skolor i Stockholms län, då skulle man behöva jämföra med ett stort antal skolor och på 100-talspunkter:
    antal behöriga lärare i %
    antal elever som fick Examensbevis kontra de som fick Studiebevis
    antal "nöjda" elever på skolan (och sådana undersökningar görs ju inte) - ?

    Sedan är det också så att situationen kan ändras. Den läraren som finns på skolan idag och som kanske inte är så "bra", kan sluta och en annan anställs, som kanske är helt "perfekt" och börjar när du börjar på skolan och så blir du jättenöjd. Eller tvärtom. Lärare flyttar, går i pension, blir föräldralediga mm. - precis som alla andra "vanliga människor"...

    Jag försökte förklara varför vi inte kan uttala oss om "bra" & "dåliga" skolor.
    Jag hoppas du förstår hur jag tänker och accepterar det.

    Önskar dig lycka till i ditt gymnasieval!
    Liselotte Syv
    P.S: tips - om du loggar in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in får du mycket hjälp med ditt gymnasieval, bland annat kan du favoritmarkera en eller flera gymnasieskolor och då får du påminnelse när Öppet hus äger rum (dagen innan får du påminnelse).
    Liselotte