Christoffer
    Hej, sommarlovet närmar sig och jag skulle vilja studera på sommarlovet. Jag har inte lyckats få sommarjobb och jag har ändå inte så mycket att göra på sommarlovet och kan passa på att studera extra. Jag ligger inte direkt efter i något ämne utan vill bara plugga extra inför gymnasiet. Vara ett steg före, vara lite förberedd.

    Jag hittar ingen information om några sommarskolor/kurser. Vart hittar jag mer info?

    Mvh
    Christoffer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer!

    Sommarskola efter åk9, inför gymnasiet är det varje kommun som anordnar men oftast bara för elever som fick F betyg i svenska, engelska och matematik. Men du kan givetvis fråga - på din grundskola eller sök information på din kommuns hemsida. Du kan också maila/ringa till utbildningsförvaltningen i din kommun (den kommunen där du är folkbokförd).

    För repetition och självstudier i matematik kan vi rekommendera en mycket bra sida - www.matteboken.se

    Kika gärna på våra bästa tips om Studieteknik>> och testa de olika tipsen för att få fram din personliga inlärningsstil, som passar dig bäst.

    Besök biblioteket och prata med bibliotekarien, fråga om vilka gymnasieläroböcker som finns att låna. Olika gymnasieskolor och även olika lärare på samma skola använder olika läroböcker i ett och samma ämne men innehåll i kurserna är ändå detsamma, så det går bra att använda vilka läroböcker som helst i svenska/svenska som andraspråk 1 i engelska 5 och matematik 1 - som är första gymnasiekurser.

    Läs böcker i historia och samhällskunskap - det är allmänbildande.

    Fråga dina lärare om de kan tipsa om hur du kan studera under sommarlovet.

    Om du hittar andra sätt att studera på - var god berätta det för oss och vi tackar på förhand!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare