Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Iovan,

    juristprogrammet och psykoogprogrammet kräver inte för särskild behörighet moderna språk 3. Därför får man meritpoäng redan för moderna språk 3. Och med det uppnår man med moderna språk 3 och 4  max antal merit som man kan få för Moderna språk, som är 1.5 och på så sätt kan man inte få mer i merit inom Moderna språk.

    Det är endast till de utbildningar där moderna språk 3 krävs för särskiId behörighet och därför får man inte merit för moderna språk 3 till de utbildningar /exemepel - språklärare och Internationella inriktningar på några program som t.ex civilingenjörsprogrammet riktat mot ett visst land... t.ex Japan, då krävs det Japanska 3 för behörighet/.

    Till "dina" utbildningar krävs det inte moderna språk 3, och därför får du full merit Inom Moderna språk redan för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Du får, alltså, inte merit för Moderna språk 5.

    Men jag avråder dig inte från att läsa moderna språk 5. Det är bra att kunna mer! Och språkkunskaper är värdefulla!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV