A
    Hej, Förkunskapskravet till läkarprogrammet är förutom grundläggande behörighet Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Hur fungerar det här med "spåren", dvs vad spelar det för roll om man läst ex Fysik 1b1 istället för Fysik 1a eller matte 3b istället för matte 3c? Vilka "spår" i de nämnda ämnen behöver man ha läst för att kunna bli behörig till läkarprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Anna!

    Du behöver ha betyg i matte 4, lägst E betyg. Och det spelar ingen roll om du innan matte 4 läste matte 3b eller 3c.

    Angående Fysik, så är det så att Fysik 1b1 och 1b2 (tllsammans) utgör detsamma som fysik 1a.

    Du behöver godkänt betyg i Fysik 2 och Antagning.se (som gör antagning till högskola) bryr sig inte om vilka underliggande kurser du läste innan. De behöver inte se betyg i Fysik 1... utan bara i fysik2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du får Examensbevis, då kommer inte "underliggande kurser", som Matte 3 och Fysik 1 - räknas in i ditt jämförelsetal.

    Det är enbart Matte 4 och Fysik 2 - betyg som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.

    Att komvux kräver att man läser Matte 3 först - innan man läser Matte 4 ... är för att komvux inte vill ge plats på kurser till folk som har små förutsättningar till att klara kurser med godkända betyg, men de kan ta in dig på Matte 4 direkt (om de bedömer att du har förutsättningar att klara godkänt betyg).

    Du kan bedriva självstudier och anmäla dig till prövning i Matte 4 och i Fysik 2. Ingen kommer att fråga om du har betyg i matte 3 eller i Fysik 1 när du anmäler dig till prövningar.

    • : Hej! Skulle du kunna utveckla de 2 sista meningarna i ditt svar? För att få läsa fysik 2 så måste man ju ha läst fysik 1, och när jag läst dessa ämnen så kommer de att vägas in i mitt studieintyg och påverka mitt snittbetyg som tas till hänsyn av antagning.se?
    • Milla : Kommer du att få Examensbevis eller Studiebevis på gymnasiet? Det är jätteviktigt att få svar på!
    • Milla : Det är två helt olika situationer - om du får Examensbevis eller Studiebevis på din gymnasieskola. Jag kan beskriva båda dem, men behövs det? Om du redan nu vet om du fick eller kommer att få en av dem, så kan du väl bara uppge det...
    • : Jag kommer få examensbevis.
    • Milla : Tack för ditt svar & jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    • Milla : Jag har utökat mitt svar, se ovan. Återkom om ngt. är oklart. :)
    • : Tack för ditt svar! Jag undrar hur man går tillväga om man vill läsa kemi 1+biologi 1+ fysik 1 och matte 3 (på komvux) till hösten och de resterande 4 ”högre” kurserna till våren 2017? Ska man vänta med att ansöka om att få läsa de sistnämnda i så fall?
    Läs alla kommentarer