Hanna
    Hej!
    Jag ska läsa engelska 7 på komvux. Mitt meritvärde just nu är 14,63. Hur mycket höjs det med om jag får E,D eller C i engelska 7. Jag täntke nöja mig med ett E då jag har ganska svårt för engelskan och läsa upp andra ämnen. Höjs betyget ändå med 1,0 om jag endast får ett E?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    om du har eller kommer att få Examensbevis, då räknas betygen i kurser som ger meritpoäng även i ditt jämförelsetal.

    Meritpoäng för godkänt betyg i engelska är 1.0 men den totala höjningen av meritvärdet kan bli mer eller mindre stor.
    Om du får E i eng7, sänker du ditt jämförelsetal/snittet av dina betyg med lite mindre än 0.2 och sedan plussas det 1.0 /merit/ - så den totala höjningen blir då lite större än + 0.8.
    Det är fördelaktigt för dig (om du har eller kommer att få Examensbevis) att få så högt betyg i eng7 som möjligt.

    Var god läs info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Vänligen
    Julia

    • : Jag har examensbevis. Så får jag ett E så har jag ungefär 15,4. Men om jag får ett D eller C då?
    • Julia : Med varje "steg upp" på betygsskalan i en 100poängs-kurs, som räknas in i ditt jämförelsetal, får du cirka +0.1 i höjning.