Philip
    Jag läste lite om utbildningar från yrkeshögskolor och tyckte att det lät intressant. Men jag har ganska dåliga betyg från gymnasiet. Söker man in till utbildningar på samma sätt som på högskola? Med meritpoäng? Skulle jag kunna komma in även fast jag har dåliga betyg?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    det är ganska stor skillnad om att söka till högskola/universitet och till yrkeshögskola. Det är mycket mer frihet som varje yrkeshögskoleutbildning har - och de bestämmer själva vad de tycker är viktigt när de tar in på en yrkeshögskoleutbildning.

    Betygen spelar mest roll för att bekräfta att du har "gymnasiekompetens" och godkända kunskaper i vissa viktiga för just den yh-utbildningen kurser.

    Har man GODKÄNDA gymnasiebetyg, är det en bra grund. Sedan om man har högre än endast E-betyg, är det givetvis jättebra men det är inte hur höga betyg man har som är det viktigaste när man söker till yrkeshögskola.

    Dessutom kan yrkeshögskola ta i obehöriga. Därför vill jag uppmana dig söka till alla de olika yrkeshögskoleutbildningar som du finner vara av intresse för dig - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Vissa yh-utbildningar har tester och/eller intervju som ingår i antagningsprocessen.
    Om man kan motivera på ett bra sätt varför man söker just den yh-utbildning - kan också spela stor roll.

    Givetvis är det bättre att ha högre betyg än lägre - från gymnasiet, men man kan komma in med endast E-betyg också. Sök alla de yh som du är intresserad av.

    Hälsningar

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    se några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom Yrkeshögskola;

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager-solna

    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer

    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/arbetsledare-park-och-utemiljoe - och URVALSKRITERIER till just den här YH är: Arbetslivserfarenhet inom arbetsledning, projektledning eller teamledning – oavsett bransch 0,5 poäng per månad, dock max 20 poäng. Arbetslivserfarenhet från anläggningsbranschen ger dubbla poäng, 1 poäng per månad och max 40 poäng totalt. - men nu ser det ut att de har några "restplatser" vilket innebär att alla behöriga sökande borde ha antagits och efter det finns ännu några platser lediga ... Det kan alltså finnas möjlighet att komma in på en yh med rätt så låga betyg från gymnasiet. Det är den bedömning om du kommer att klara av utbildningen, som utbildningsansvariga gör, som är viktigast /i fall du t.ex saknar behörighet eller har lägre betyg än majoritet av dem som söker .../.

    Inom vilken bransch är du intresserad av att utbilda dig`?