Eliot
    Hej!

    Jag närmar mig slutet av min gymnasietid och går Engelska 7 som utökad kurs. Jag har funderat på att hoppa av den och undrar om ett ev F i kursen
    påverkar mig på något sätt. Finns det något scenario där ett F i en utökad kurs i mitt gymnasieexamen påverkar mig?

    Ur en teknisk synpunkt borde det inte göra det. Jag har redan många meritpoängsgivande kurser som tillsammans ger över 2,5 meritpoäng och En7 är inte en kurs som krävs för någon utbildning på universitetet såvitt jag vet. Eftersom kursen är utökad räknas inte betyget in i de slutgiltiga poängen jag använder för att söka in till en ny utbildning. De meritpoängsgivande kurserna jag läst är Sp3, Sp4 och jag har läst alla matematikkurser på gymnasiet upp till steg 5 samt en Ma specialiseringskurs Linjär Algebra på LTH. Tillsammans utgör de 3,0 poäng. (0,5 + 1,0 + 1,5)

    Med En7 har jag 2700 poäng (med Gymnasiearbetet) och En7 och Sp4 är valda som utökade kurser. För att få max meritpoäng kommer en av dessa kurser räknas in och jag har fått veta att kursen med högst betyg är den som räknas in i poängen jag söker vidare med senare. Ursprungligen började jag läsa En7 för att kanske få A i kursen och byta ut mitt B i Sp4 men vid det här laget vet jag att det inte är möjligt. Därför har jag tänkt att jag skulle kunna hoppa av kursen istället och få mer tid för andra ämnen nu mot slutet av 3an. Det finns nämligen en hel del jobb kvar på En7 som jag gärna hoppar över om det är "onödigt ändå". Annars är risken att jag bara inte lämnar in de sista uppsatserna/kompletteringarna som finns kvar. Min studiemotivation och välmående har dessvärre sjunkit under de tre åren!

    Därför undrar jag slutligen om min lärare sätter F på mig i En7 skulle kunna påverka mig på något sätt alls i framtiden. Kan ett F i en utökad kurs i mitt gymnasieexamen påverka mig på något sätt, alls? Jag tror inte det, eller?

    Tusen tack!!

    //Eliot M.P

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eliot,
    om du nu, i början av maj hoppar av en kurs, kommer du med stor sannolikhet få betyg; kan bli F betyg. Det beror på - om läraren anser att hen har UNDERLAG FÖR ATT SÄTTA BETYG. Det är rätt vanligt att när halva kursen har gått, har läraren Underlag för att sätta betyg, dvs du borde i så fall ha hoppat av senast i januari någon gång... och nu är vi i början på maj.
    Därför är mitt råd att du stannar i kursen och försöker få godkänt betyg. Du vinner rätt mycket på att få E betyg i eng 7.
    Även om du skulle få max i merit även utan eng 7 och enligt de nuvarande reglerna räknas inte in betyg i U-kurs, om inte den krävs för behörighet eller ger meritpoäng... då gäller det ändå att
    1. reglerna kan ändras;
    2. du kan få för dig att söka utbildning utomlands - och godkänt betyg i eng7 kan komma väl tll pass;
    3. om du söker jobb, t.ex extrajobb/sommarjobb och visar upp examensbevis för arbetsgivare - ser det mycket bättre ut med godkända betyg, än om du har icke-godkänt betyg /F/.
    Att du inte ska få ngt. betyg i eng7 tror jag inte på... så här sent på läsåret, har läraren alldeles säkert underlag för att sätta betyg.

    Liselotte
    • : Jag tror också att läraren anser att han har underlag för att sätta betyg. Men jag undrar vad exakt det är jag vinner på att få godkänt i En7? Skulle du kunna utveckla det? :)
    • : Råkade skicka meddelandet lite tidigt. Vinner jag med min studiesituation någonting annat än att det kanske "känns bra"? Om jag hoppar av En7 skulle jag kunna få mer tid för andra kurser som ligger och trycker nu i slutet. Det finns en stor uppsats jag helst inte ger mig in i på En7 nu. Tack åter igen! :)
    • Liselotte : såsom du beskriver din situation, kan det mycket väl vara så att det "kvittar" om du får F eller högre betyg i eng 7 - om du är säker på att eng7 kommer vara markerad som "U" i ditt examensbevis; dubbelkolla med med syv-en. För att om det skulle råka bli så att en annan kurs, än eng 7 blir markerad med "U" - och eng 7 blir en vanlig kurs med F betyg - då förlorar du 0.4 i jämförelsetal på det /skillnad mellan F och E i en 100poängs-kurs/.
    • Liselotte : Jag har i mitt svar försökt förklara varför det EV KANSKE blir så att du kommer ha fördelar i att ha godkänt betyg i eng 7 i stället för F. Det är givetvis du som bestämmer... ännu en "aspekt" är att i fall du just nu läser endast på heltid /att dina Utökade poängen läste du innan/ - kan det tyvärr bli så att du blir av med studiebidraget pga skolk... om du slutar delta i engelska-lektioner. Det kan också uppstå missförstånd eller ett tekniskt fel... när eleven ej kommer till lektioner, blir det FRÅNVARO. vid 4 timmar olovlig frånvaro går det en "signal" till CSN - som stänger av studiehjälpen. Om du läser utökat och även utan eng 7 läser ändå på minst heltid, borde du inte drabbas av det... men det kan ändå hända och då får du lägga mycket tid och energi på att försöka få tillbaka studiehjälpen från CSN. Det kan vara smidigare att skriva uppsats i eng 7 i stället! :)
    • : Då känns det som jag vet allting jag ska tänka på. Superbra! Tack för mycket snabba svar med det var grymt!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer