Kajsa

    Till hösten ska jag läsa en ekonomiekandidat, gärna med inriktning mot marknadsföring. Å ena sidan vill jag läsa vid ett högt rankat universitet för att "få bättre karriärs-chanser", men å andra sidan vill jag läsa vid ett mindre universitet för att jag gillar staden där det universitetet ligger. (Östersund) Min fråga är helt enkelt om det spelar roll i arbetslivet vilket universitet man läst vid? Är det dumt att välja ett lägre rankat universitet när man kan komma in på de högre rankade? (Efter kandidat-examen skulle jag vilja läsa en master vid något annan universitet, kanske utomlands.) Tack på förhand!!

    • :

      (Uppdaterad, läs nedan)
      Är själv ingen SYV, men av det jag vet är det bra att läsa ekonomi i storstad, som Stockholm eller Uppsala, då får du närhet till en massa olika företag, vilket är en fördel när du ska sommarjobba, praktisera eller ta ett exjobb. Att ha gått vid ett högt rankad skola ser ju också bra ut på CV:t och säkert till ansökan för vidare studier utomlands. Viktigt att komma ihåg är att bara för att Östersund inte är högt rankat så behöver det inte betyda att kvalitén är dålig på utbildningen. Men nackdelen med mindre städer är ju just den här biten med nätverkande med framtida arbetsgivare. Samtidigt kan man ju också spekulera i att om nu Östersund har lägre antagningskrav, så kanske det är lätt att stå ut bland studenter som går på den skolan. ​​​​​​​

      Det kan vara ett någorlunda kontroversiellt påstående, men generellt betyder ju att högre antagningskrav att studenterna generellt är motiverande och högpresterande, medan studenterna på lärosäten generellt presterar i lägre grad (inte nån fakta jag baserar det på, utan vad jag tror och hört). Det finns som du ser en oerhört massa saker att ta ställning till. Känner du att du kan trivas i en större stad rekommenderar jag att studera vid en större stad. Gör du inte det ska du inte tvinga dig dit för rankingens skull, för även om det är positivt att gå på en sån skola, har jag många gånger fått det bevisat att frågan om du lyckas med karriären INTE enbart handlar om skolans status, utan även du som person. Är du motiverad och driven finner du vägar att lyckas oavsett vart du går.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    tre år är lång tid att gå på en utbildning där man måste prestera högt - och om man inte riktigt trivs på skolan eller i staden där man går sin utbildning, så blir det ofta något "mindre bra" - därför "röstar" jag på att i första hand söka till det utbildningsalternativet där man tror man kommer trivas bäst.

    ang. Rankningar
    Det är inte ngn exakt kunskap; och det kan i framtiden även förändras hur ett visst lärosäte rankas.
    Hur de utländska universiteten agerar (om de tar hänsyn till rankningar) när du söker masterprogram utomlands - måste du fråga på de universiteten dit du vill söka.
    Vad gäller Sverige & antagning till masterprogram så är det andra grunder än rankningar som avgör, t.ex är det ofta "totalt antal högskolepoäng" som är urvalsgrunden + man måste ha tagit kandidatexamen inom rätt kunskapsområde.
    Hur dina blivande arbetsgivare kommer att se på "rankningar" (eller inte alls se på den aspekten) är extremt svårt att svara på för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Vänligen
    Julia