Anna
    Hej. Jag ska välja gymnasiet nu (vilket är ångestfyllt i sig men det tar vi någon annan gång). Jag har ungefär bestämt mig för att jag vill gå en musiklinje, förmodligen i Stockholm.

    Men efter gymnasiet vill jag förmodligen läsa till jurist. Det jag undrar är om min linje spelar någon större roll när man väljer vilka som ska få studera till jurist? Jag har förstått att jag får den behörighet jag behöver (+eventuella meritpoäng som jag planerar på att läsa till), men jag undrar ändå.

    Till exempel, säg att jag går ut med precis samma betyg och meritpoäng som någon som läst Ekonomi/Juridik. När vi sedan söker till universitetet, skulle personen som läste juridik väljas över mig, eller skulle det då kanske bli en slump vem av oss som kom in?

    Alltså, finns det någon nackdel med att gå musiklinjen om man vill bli jurist, om man ändå får den behörighet man behöver? Kommer jag få något slags bakslag för att jag väljer att gå musik?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna! gymnasieprogram som man läste på gymnasiet spelar ingen som helst roll när man söker till juristprogrammet på högskolenivå. Är man BEHÖRIG, deltar man i konkurrensen om utbildningsplats med sitt MERITVÄRDE.

    Hälsningar

    Daniel