Johan
    Har tänk börja studera civilingenjör i industriell ekonomi i höst och hade först tänkt börja läsa på min lokala högskola mdh. Efter att ha sökt runt på internet finner jag att en klar majoritet hävdar att ska man gå den linjen räknas endast kth, chalmers, lund och linköping medan de andra skolorna är kassa. Är det så? kommer jag ha svårare att få ett bra jobb eller är det något andra personer har inbillat sig?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,
    vad varje enskild arbetsgivare tycker är omöjligt att svara för.
    Rykten om olika lärosäten "kommer och går", de förändras ... nya högskolelärare tillkommer och "gamla" går i pension.
    Allmänt är det så att Universitet "klassas" lite högre än Högskolorna pga de har ansökt och blivit beviljade "universitetsstatus", bl a måste ett visst antal professorer finnas per studerande + forskning på hög nivå bedrivas i tillräcklig omfattning... då får högskola bli ett Universitet. Men vad just Du får för utbildning, beror i mångt och mycket på Dig själv - om du gör ditt bästa i varje kurs och kanske t o m läser lite utanför "boxen", gör mer än det absolut nödvändigaste och tar till dig mer kunskap än den som ger godkända betyg - det kan inte bero på vad ditt lärosäte heter, utan på dig som studerande.

    Jag tänker på bostadssituationen och på studieekonomi för din del... det är svårt att få bostad och ännu svårare på de orter där högskolor/universitet finns; bor du hemma hos föräldrarna under studietiden, sparar du mycket pengar - det är inte vara svårt att få men även dyrt att ha bostad + det blir även billigare på "andra fronter" som matkonto. Det kommer under flera års tid "ticka in" massor med tusenlappar för- eller "emot" dig. Bor du hemma kan du kanske t o m skippa lånet, utan endast ta bidragsdel av studiemedel. På det vinner du minst 50 tusen kr per läsår.
    Allt detta talar för att studera på "din ort", tycker jag. Dessutom är det också snällt mot dem som inte har någon högskola/universitet på sin hemort och Måste därför flytta för att gå en högskoleutbildning... bor du hemma hos föräldrarna, då "tar du inte" bostad "från dem" som verkligen behöver. Hoppas du förstår hur jag menar...
    Men det är givetvis upp till dig hur du vill göra.
    Vissa rykten och förutfattade meningar kan ju delvis stämma, men om hur det kommer att påverka just dig i ditt yrkesliv, vilket lärosäte du tar examen ifrån - är omöjligt att vara säker på.
    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!

    Hälsningar

    Peter