Denis
    Hej, ska nästa termin ha gymnasieval och har ett meritvärde på 240 för tillfället. Vill gå på en bra skola med meritvärde på ungefär 240-250 men min familj vill att jag går på ett gymnasium med ett mycket lägre meritvärde då dem säger att dem har lägre krav och det är då lättare att få höga betyg och komma in på högskolan. Undrar då om det verkligen är sant? Finns det inga nackdelar med att gå i en skola med lägre krav? Eftersom kraven är låga, blir det inte mycket tuffare i högskolan då? Spelar det också någon roll om jag går i en skola med meritvärde 260 eller 200?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Betygskraven är sedan ett antal år Absoluta, inte Relativa. Det betyder att läraren får inte jämföra elever med varandra utan endast får jämföra varje elevs kunskaper med Mål för kursen och utgå från Generella betygskriterier som är samma för alla skolor.

    Betygen bör endast spegla dina kunskaper och det helt oberoende av andra elever i din klass eller på din skola.