Ida
    Hej! Jag vill gå juristutbildningen och därför vill jag få 2,5 meritpoäng. Min SYV sa att om jag läser till matte 3 som i-val så får jag 1,5 merit poäng, då det bara krävs matte 1. Efter att ha läst lite om meritpoäng så tror jag inte att detta stämmer. Därför vill jag fråga här: stämmer det som min SYV sa, att jag får 1,5 meritpoäng om jag läser matte 2 och 3?
    MVH
    Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    till de högskoleutbildningar som ej kräver matte för Särskild behörighet, får man 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 2 och ännu 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 3.
    Så, det blir 1.0 i merit för matte 2 och 3 /godkända betyg/ - i fall man söker till juristprogrammet.

    Annars så är Max i Merit inom Matte 1,5, men för att få 1,5 bör man även få godkänt betyg i matematik 4.

    Läs gärna om >>reglerna kring meritpoäng för dig som kommer att läsa mot Examensbevis.