Lukas
    Hej.

    Jag läste detta på studentum.se "Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng och matematik specialisering en halv meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng). Kurser i Matematik specialisering ger 0,5 meritpoäng".

    Jag är tveksam till om det här är sant. Jag trodde det gällde att har man läst en matematikkurs över kravet får man alltid 0.5 merit. Jag kommer läsa matematik 5 nu till hösten och vill söka in till ett civilingenjörsprogram hösten 17, kan jag då alltså räkna med att få 1 meritpoäng för att jag läst matematik 5 då kravet är matematik 4 eller stämmer inte det som studentum skriver?
    • : Jag undrar samma sak och instämmer ovan. Det är väl ändå en HALV meritpoäng per överliggande kurs som gäller?
    • Anna : Det är Olika regler för meritpoäng, beroende på om man har sin Grundläggande behörighet "på" Examensbeviset /från år 2014/ eller "på" SLUTBETYGET och inom Slutbetyget - från vilket år Slutbetyget är (om det utfärdades innan år 2010 eller år 2010 och senare). Alla de olika regler står på www.antagning.se ... utifrån Lukas ålder, 19 år, om hans ålder stämmer, har han Examensbevis och då är det reglerna som gäller för dem med Exambevis som gäller. För dem med slutbetyg gäller andra regler.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jo, det stämmer att du borde få 1.0 för godkänt betyg i Matte 5 och du kan se detta även här>> sist ner på sidan där... *L*

    Dock är max i merit 2,5 och i fall du t.ex redan har 2.5 genom andra kurser, får du i så fall inga meritpoäng för matte 5 alls. Det totala antalet på 2,5 meritpoäng gäller alltid.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Vill också tillägga att betyg i meritgivande kurser räknas även in i ditt Jämförelsetal. Och på så sätt kan totala höjningen av Meritvärdet bli både mer och mindre än 1.0.

    Exempel: vi säger att du har alla C betyg i alla kurser på gymnasiet, som räknas in i ditt jämförelsetal. Och inga meritpoäng. Då har du Jämförelsetal på 15.0 och Meritvärde är detsamma. Och så läser du Matte 5 och får betyget E i kursen. Då får du Meritvärde på ca 15.8.

    Men om du får A betyg i Matte 5, får du meritvärde på ca 16.2.

    Ännu större skillnad blir om eleven har alla E betyg och får A i meritpoängsgivande 100 p. kurs - då blir höjning från 10.0 till ca 11.4.

    Och tvärtom, om man hade alla A betyg med jämförelsetal på 20.0 men får "bara" E betyg - blir då höjning till ca 20.6 "bara" och inte till 21.0 som man kan tro, för att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i elevens jämförelsetal.