Ida
    Jag ska på utbytesår till Nederländerna, där hälften av min familj bor då en utav mina föräldrar är född och uppvuxen där. Jag har nyss gått klart ettan på gymnasiet i Sverige, men hade jättegärna stannat i Nederländerna och tagit en holländsk examen och sedan fortsätta där på universitet.

    Detta innebär att jag inte skulle ha någon svensk gymnasieutbildning, är det något som kommer stoppa mig i framtiden eller kommer min holländska gymnasieutbildning vara tillräckligt? (+ universitetsutbildning)

    Vill inte riskera att inte kunna få jobb i Sverige senare, ifall jag vill komma tillbaka. Kommer det gå ?
    • Milla : Inom vilket yrke vill du skaffa dig universitetsutbildning ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Svårt att svara på din fråga. Om du vet att du vill sedan jobba i Sverige då är det fördelaktigt (i alla fall oftast) att skaffa sig utbildning i Sverige: både gymnasial och universitetsutbildning men om du inte vet var du vill jobba, då är det svårt att ge råd.

    Inom vissa yrken är det mycket "landsspecifika" kunskaper som krävs som t.ex inom juridik eller social omsorg, medan inom andra yrken kan det vara lättare att få jobb med utländsk utbildning, t.ex som ingenjör eller tolk.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag vill jättegärna läsa en engelsk utbildning som heter International and European Law
    • Milla : I så fall borde det inte spela roll från vilket land du får din gymnasieexamen .