Kiru

    Hej, jag vet att min fråga kommer låta dumt. Men jag vill ändå få tips från er. Jag började i en liten gymnasium föra veckan, jag hatade det i början men det blev bättre resten av veckan. Fick träffa 2 nya vänner, gillar mina lärare. Grejen är att det finns något som säger till mig att jag måste byta skola och att den här skolan inte är för mig. Som sagt skolan är jätte liten, och jag ville alltid börja på en stor skola för det kan vara bra på olika sätt och också för att många av mina vänner har börjat i en stor skola där de har olika saker. Jag har nu blivit tagen i 2 skolor men jag vet inte om jag vill byta. Är det värt att byta en skola för att den är liten. En anna anledning är också att min nuvarande gymnasium läser matte 3c i hela åk 2 och och matte 4 i åk 3s hösttermin. Men jag vill ha en matte fri år på sista året. Tack så my jet i förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kiru,
    kan du testa på /provgå/ i alla fall en dag på en annan skola, dit du är "tagen" som du skriver; jag antar att det finns ledig plats och du fick svar att du kan byta... så be att få komma på "besök"/provgå - minst en dag på den "nya"skolan. Då kan du känna på hur det är att gå i den andra skolan.
    Ang. att skolan är liten eller stor... så är det väldigt olika hur folk tänker och vad de vill.
    Tänk också på hur lång tid det tar att komma till-från skolan. du ska ju pendla till den i 3 år... så det är också viktigt.

    Ang. läsa eller inte läsa matte i år3 på gymnasiet
    Jag antar att det är teknik- eller naturvetenskapsprogrammet du går. På vardera av programmen läser man obligatoriskt upp till och med matematik 4 på en av inriktningarna: TE/Teknikvetenskap och NA/Naturvetenskap. På de andra inriktningar på de programmen läser man upp till matte 3c. Och matte 4 och högre matte-kurser är valbara.
    Om man går en inriktning där man inte behöver läsa matte 4 - så kan upplägget vara att man läser en mattekurs om året och då läser man matte 3c - under årskurs 3.
    Det är olika upplägg på olika skolor och mycket beror även på "lärarkapacitet": det är ju lärarbrist och ibland har man under ngt. läsår inte undervisning i vissa kurser pga det ej finns lärare och då försöker man "ta igen" det sen...

    Hälsningar
    Mikael