Erika

    Hej jag står som reserv 1 på en utbildning i en annan stad. Så som jag vet så kommer skolan skicka ett mejl ifall någon hoppar ut och då får jag platsen eftersom jag är reserv 1? Försöker leta bostad men det är svårt när man inte har blivit antagen än då flesta fastigheter vill att man laddar upp ett dokument på att man ska studera? Hur gör man när man får reda på beskedet i sista sekund, blir ju jättesvårt med boende speciellt när man inte vet?? När får man beskedet? Vad kan jag göra nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!
    I fall du kommer in eller inte kan jag inte svara på. Som reserv nr.1 har man god chans men ej några garantier, tyvärr. :(

    Jag förstår att det är en jobbig situation för dig. De råd jag kan ge är att du tittar på alla de möjliga alternativen, inkl. vandrarhem och billiga hotell (för att bo där under första veckorna och under tiden leta bostad som är mer permanent); att leta bostad utanför utbildningsorten men inom pendlingsavstånd (ibland kan man pendla 10-12 mil till skolan om det är få byten och man t.ex kan sitta en timme på tåget och "göra läxor" eller sova).
    Se på lärosätets hemsida om det kanske står någonting om "taket-över-huvudet" garanti som innebär att skolan kan i värsta fall låta bostadslösa studerande sova på golvet i skolans matsal (i en sovsäck), t.ex. Köp sovsäck och liggunderlägg samt annat som kan behövas om man får flytta ofta och kanske sova en natt på ett ställe och nästa natt - på en annan adress.
    Det fanns förut exempel på att studerande bodde i tält hela hösten tills det blev för kallt att kunna bo i tält - vilket låter som sista utvägen, men kanske ändå är bättre än att avstå sin studieplats?
    Se om någon i din familj skulle kunnat köpa en liten lägenhet (som en investering) och låta dig bo där mot att du betalar avgift till bostadsföreningen under studietiden. När du är färdig med studier, kan hen sälja lägenheten (förhoppningsvis med vinst). Jag vet inte alls hur din familjesituation ser ut och rådet låter kanske som ngt du ej kan dra nytta av... jag försöker bara tänka på Alla (i princip) möjliga lösningar.