Clara
    Hej, jag går i tvåan och håller just nu på och planerar inför mitt gymnasiearbete som jag har fått börja med tidigare då det invoverar en utomlandsresa. Jag ska åka till Serbien för att spela in en dokumentär film om en person som jag känner där med Downs syndrom. Jag undrar om det finns något stipendie jag kan söka för att få bidrag till min resa, boende och (helst men inget krav)pengar till att köpa en egen videokamera att filma med då detta kommer vara på sommarlovet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    vilken bra idé du har till ditt gymnasiearbete!
    Och så synd att vi inte känner till några konkreta "platser" där du skulle kunna söka bidrag. :( Jättetråkigt att det ej finns några tydliga "platser" där man skulle kunna söka bidrag för liknande projekt/gymnasiearbete.
    Tips - kanske SVT? kanske de vill hjälpa dig för att sedan kunna använda material som du skaffar?
    Finns det någon föreningen Svensk-Serbisk vänskapsförening, kanske?

    Se om du vill höra med Serbiens Ambassad >>>. Om de själva inte kan hjälpa dig så kanske de i alla fall kan tipsa om vem som skulle kunna göra det.
    Fler tips - hör med Modersmålslärare i serbiska /om du känner någon/ - i fall hen kan tipsa om någonting.
    Fråga personal på din skola - alla lärare, syv, rektor; och vi hoppas att någon kan ge tips.
    Se om du vill starta insamling på ngt. sätt - för att kunna genomföra ditt projekt.
    Extrajobb? Om du kan få extrajobb och spara pengar för att kunna genomföra ditt projekt?

    Hör med Skolverkets Upplyssningstjänst - de har tel.tid kl.9.30-11.30 på vardagar samt kl.13-15. Vet inte om de har några tips - men du förlorar inte ngt. på att fråga.
    Har du fått namn på den läraren som ska bli handledare för GA, gymnasiearbete, för dig? I så fall prata med honom/henne.
    Det blir väldigt tråkigt om du inte skulle kunna genomföra ditt projekt pga brist på ekonomiska möjligheter.
    Så vi på Fråga syv håller tummarna för dig!

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Vänligen och Lycka till!

    ANNA