elev
    Hej!

    Jag undrar vad det innebär att få spärr på universitetet?

    Det är så att jag går termin 1 på universitetet och ska börja termin 2 efter jullovet.
    Jag har klarat första tentan,men är orolig för spärren.

    Jag har hört att på mitt program så får man spärr i termin 3 d.v.s man har hela termin 1 och termin 2 att klara sina tentor.

    Men ifall man skulle få spärren så har jag hört att man får ta ett studieuppehåll?
    men förstår inte riktigt.. Det jag förstår det är att man har på sig tid att plugga till omtentan.

    Men vad händer om man inte klarar omtentan igen efter studieuppehållet???

    Vad händer om man inte klarar sig,? Vilket stöd kan man få på universitetet om man inte klarar tentor?

    /tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilket stöd man kan få beror väldigt mycket på vilket lärosäte det är man läser på och även på vilka dokument man har som påvisar att man behöver extrastöd (jag menar Dyslexi- eller Dyskalkyli-diagnoser; andra dokument från läkare och psykologer som påvisar extrasvårigheter pga sjukdom eller sjukdomstillstånd).
    Kuratorer på lärosätena borde kunna ge mer info om vad som gäller på just det aktuella lärosäte. Har man inga dokument som påvisar speciella svårigheter, kan det tyvärr vara så att man inte kan få ngt. extrastöd.
    Så här står det skrivet på nais.uhr.se: "... du som student med en varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om att få särskilt pedagogiskt stöd i dina studier vid svenska universitet och högskolor."

    Jag antar att du gör ditt bästa i dina studier och kommer fortsätt göra det. Mer kan du inte göra. Exakt vad som händer i varje enskild fall när en högskolestuderande inte klarar av en eller flera tentor, går inte att ge ett generellt svar på. Svar beror på många olika saker: bl.a vad det är för en orsak till att man ej klarade en tenta /om läkarintyg finns eller om det hände ngt i familjer, t.ex - i så fall brukar man få en extra-chans/, men man kan också bli "avrådd" från utbildningen (om utbildningsansvariga anser att man läser fel utbildning och kommer inte kunna uppnå kraven för examen, då är det ju bra om man i tid har möjlighet att tänka om, i stället för att slösa tid och studiemedelsveckorna på en utbildning som blir en "återvändsgränd").

    Ang. "spärr" - se om du hittar ngt. skrivet om det på just ditt lärosätes hemsida. Vi kan inte ge ett generellt svar på den frågan.
    Prata med kurator, studievägledare och din mentor och om du inte har någon mentor - men dina lärare och även med studerande på högre årskurser på din utbildning; har ni "fadderssystem"? Har ni det, be att få en fadder, om du inte redan har en och prata med din fadder.

    Vänligen och med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt med dina studier!
    ANNA