Sergi
    Hej jag behöver hjälp

    Jag vill blir Musik lärare eller Idrott lärare
    Men jag vet inte vad ska jag göra efter Grund skola ?
    Vad ska jag göra i gymnasium ?
    Efter gymnasium ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sergi,

    så roligt att du är intresserad av Läraryrket!

    om du vill utbilda dig till lärare, behöver du efter gymnasiet läsa på Lärarhögskolan, som finns på många olika orter. När du tar lärarexamen, kan du ansöka om lärarlegitimation hos Skolverket.

    Om du vill bli lärare på grundskolan, är det Tre ämnen att undervisa i som man väljer.

    Om du vill bli lärare på gymnasiet, är det Två ämnen att undervisa i som du väljer.

    En behörig gymnasielärare är också behörig att i samma ämne undervisa på grundskolan.

    Du behöver inte bestämma nu, om du vill satsa på att utbilda dig till Grundskolelärare eller till Gymnasielärare (Ämneslärare på gymnasiet), men på gymnasiet kan du kanske välja Estetiska programmet, inriktning Musik>> och önska läsa extra idrott inom Individuellt val (eftersom du verkar gilla Idrott & Musik).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Ammm så efter grundskolan jag kan välja vilka program gå ?
    • Anna : När du går i årskurs 9 i grundskoIan, väIjer du tiII gymnasiet (program på gymnasiet).
    • Anna : När du går årskurs 3 på gymnasiet, väIjer du (söker) en eftergymnasiaI utbiIdning - på högskoIa, foIkhögskoIa, yrkeshögskoIa eIIer söker jobb.
    • : Tack så mycket ;)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Jag glömde fråga en sak ...
    • : Efter gymnasiet, vilken högskola ska jag gå på om jag vill blir musiklärare ?
    • Julia : http://www.framtid.se/yrke/musiklarare kan du under UtbiIdning - se hur man bIir musikIärare. Kika gärna också på andra yrken som t.ex http://www.framtid.se/yrke/musikterapeut
    • : Jag fortfarande inte förstår ... jag vill blir lärare på musik men efter gymnasiet vad måste jag göra ?
    • Anna : Iärare är ett akademiskt yrke, det viII säga för att bIi Behörig måste man ta ut Iärarexamen. Man måste Iäsa på högskoIa/universitet. Du måste, aIItså söka IärarutbiIdning på högskoIa eIIer på ett universitet.
    • Anna : Vi kan idag inte vara säkra på hur IärarutbiIdningen bIir utformad om några år. I brist på Iärare, kan man idag få jobb som Iärare direkt efter gymnasiet, se http://www.framtid.se/yrke/juniorlarare
    Läs alla kommentarer