Niklas
    Hej. Jag har ett par kurser att göra prövningar på efter gymnasiet men jag hittar inget sätt att kunna läsa upp kemi 2 som jag fick streck på. Är för ung för komvux (19). Jag bor i Karlstad och min syv är inte så bra på att hjälpa till så jag kan inte gå till hen. Vad gör jag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,

    om du nu går åk3 och till sommaren får ett Studiebevis (inte Examensbevis som egentligen är målet med studier på gymnasiets nationella program i Sverige) - kommer komvux att acceptera din ansökan om studier, trots att du är yngre än 20 år... Man får vara "hur ung som helst" och ha rätt att läsa på Komvux, om man redan har genomgått 3-årigt nationellt program på gymnasiet men se gärna redan nu när Ansökningsperiod till komvux i din kommun är.

    De alternativ som finns är att du pratar med rektor på din skola om möjlighet att förlänga dina gymnasiestudier (om rektor kan ansöka om "förlängd studiegång" för dig) och om den ansökan blir beviljad, kan du läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår;

    Ett annat alternativ är att du tar ditt Studiebevis och söker läsa på komvux för att senare ta Examensbevis från komvux. På Komvux behöver du inte nödvändigtvis läsa samma kurser i vilka du har F betyg. Du kan nästan garanterat läsa Andra kurser (såvida det inte är så att du av någon anledning måste eller vill ha betyg i just samma kurser som du fick F eller streck i, på gymnasiet);

    tredje alternativet är att du vänder dig till en av folkhögskolorna. Betyg från gymnasiet kan inte sammanföras "rakt av" med omdömen från folkhögskola, men personal på FHSK gör bedömningar, delvis utifrån dina tidigare betyg, men mest utifrån dina Faktiska Kunskaper och du får i slutet av dina studier på en folkhögskola, förhoppningsvis, Omdöme om att du både har Grundläggande behörighet och Särskild behörighet i de kurser som du behöver för särskild behörighet till "dina" eftergymnasiala studier;

    fjärde alternativet är att söka till en yrkeshögskola >> - där möjlighet kan finnas att komma in även utan examensbevis från gymnasiet (i "fri kvot" - om personal på en YH-utbildning gör bedömning att du kan klara av kraven på just deras yh-utbildning);

    femte alternativet är att du söker jobb - och om du får jobb, arbetar ett tag innan du återupptag dina studier. Du kan också jobba och läsa samtidigt (t.ex jobba halvtid och studera på halvtid). Vilka jobb /ett antal exempel/ man kan få utan en eftergymnasial utbildning - kan du se här >>.

    Mitt förslag att du gör allt på en gång: söker många olika alternativ. Detta pga det är konkurrens om utbildningsplatserna och om jobben överallt och ingen garanti kan tyvärr ges att få plats. Om du söker både till komvux>> (i din kommun där du är folkbokförd); till flera olika folkhögskolor>>; till flera olika yrkeshögskoleutbildningar>> samt även pratar med din rektor om möjlighet att förlänga dina gymnasiala studier - då har du flera möjligheter att ordna så att du kan studera efter sommaren. Skulle du få några olika erbjudande om studieplats, kan du i så fall välja sen vad du tackar Ja till.

    Bästa hälsningar

    ANNA