anonym
    Hej
    jag går på teknikprogrammet på östra gymnasiet i skogås och skulle fram tills idag(den 25:e) ha valt mitt individuella val och programfördjupning via huddinge kommun men eftersom jag glömde mitt lösenord är jag nu utan ett val(de kommer placera mig i någon ledig kurs)
    men nu är jag väldigt stressad och har en sjuk ångest, inte så mycket över individuella valet men över programfördjupningen då jag är rädd att inte få de programfördjupningen som jag vill ha(som även är nödvändig för mina fortsatta studier) har även provat att kontakta min syv men har tyvärr inte fått ett svar.
    vad har jag för alternativ och finns det ett sätt för mig att lösa denna situation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det var ju synd att du glömde lösenord och inte kunda göra ditt val i tid.

    Det är ibland mycket viktigt att hålla "dead-lines". En bra regel är att inte göra ansökningar sista dagen, utan i god tid - för att då hinner man få fram ett nytt lösen, om det visar sig att men inte kommer in på sidan ... Det är viktigt att tänka på framöver, men vad det gäller val som du missade att göra - så det du kan göra är att skicka mail till din SYV igen och även ring på telefonen (lämna röstmeddelande och be att SYV-en ringer tillbaka till dig som fort hen kan).

    Nu är det helgdagar (flera på rad) och jag tror du kan förvänta dig få svar tidigast på tisdag, den 29 mars, som är första "kontorsdag" efter helger. Det du kan göra är att förklara vilka kurser du vill läsa och vi får hoppas att du får läsa dem. Mer kan du inte göra.

    Om det blir så att du inte får läsa de kurser som du behöver, försök bedriva självstudier i dem kurserna. Har man kunskaper, är det lättare att få betyg: genom Prövningar eller genom att läsa kurser på komvux efter gymnasiet. Om du skaffar dig kunskaper (genom självstudier) kan du snabbare och lättare få betyg och du kan få högre betyg (för du har redan förkunskaper).

    Bäsa hälsningar och lycka till!

    ANNA