Felix
    Jag har en inlämningsuppgift som ska lämnas in 5 dagar innan slutprovet i ämnet Engelska 6. Jag funderar på och strunta i och göra den PGA att jag tycker uppgiften i sig är riktigt irrelevant. Uppgiften testar mer mina kunskaper inom yrket som detektiv än själva engelska språket. Känns ju mer aktuellt och plugga inför slutprovet än att göra uppgiften. Min fråga är då, vad finns det för konsekvenser? Har läraren rätt och ge mig underkänt trots att jag går in och gör bra ifrån mig på slutprovet, eller är alla inlämningsuppgifter obligatoriska?

    Tack på förhand!

    /Felix

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,

    vi avråder från att strunta i att lämna in inlämningsuppgifter.

    Du kan kanske lägga in lite mindre tid på den uppgifter och lämna den i "icke-perfekt skick" men att helt strunta i att lämna - det avråder vi ifrån.

    Följande gäller:
    det är läraren som sätter betyg. hen gör en HELHETSBEDÖMNING av dina kunskaper. Att göra en 100% objektiv bedömning i en språk-kurs går inte. Det är både uttal, grammatik, ordförråd mm som spelar roll - och alla de olika momenten som "läsförståelse", hur du skriver, hur du pratar /inklusive uttal/ som spelar roll och allt ska "vägas in". Det är oundvikligt att läraren gör en "subjektiv bedömning" inom vissa "moment". Det går inte att komma ifrån det... även om man så gärna vill.

    Att inte lämna in uppgifter som läraren sa ska lämnas in - är att ta en stor risk. Har du tur, kommer inte det att påverka... men det är just att "leka med elden".

    Att senare få rätt "mot en lärare" är jättesvårt. Det är mycket bättre att göra sitt bästa från början; att lämna in alla uppgifter. Försök tänka så här: jag gör mitt bästa och försöker lära mig ngt. även under genomförandet av den "meningslösa" uppgiften. Försök hitta mening även i den uppgiften, var kreativ, gå "utanför boxen", försök hitta på ngt. som gör att du ändå lär dig ngt. under genomförandet av den uppgiften. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Vänligen och Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna, Tack för ett snabbt svar! Låter vettigt.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.