Jonna
    Hejhej! Det är såhär att jag läst mer än 2500 poäng i kurser, tror jag ligger på 2800 eller 2900. Räknas allt med som vanligt? Har hört något om att man kan stryka sina sämsta betyg? Vart gör man detta isåfall? Eller hur funkar det? Hade tänkt söka in nu till hösten

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan inte självmant ”stryka” några kurser. Vilka kurser som räknas in, beror på hur dina utbildningsfokument ser ut: vad dokumentet heter och vilka kurser som krävs för särskild behörighet till just den högskoleutb som du säker till. Reglerna är många och komplicerade och om vi ska beskrivs alla dem i ett svar på fotumet, skulle det bli väldigt långt och obegripligt - därför vill jag råda dig ta med alla dina betyg till syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ställa din fråga till honom/henne.

    mvh Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare