Rohan
    Jag har tänkt efter, och har kommit fram till att jag vill ta bort mitt första, andra, och tredjehandsval. Ifall jag gör detta, ( postar en blankett där mina 3 första val står det "raderat val" på ) kommer mina resterande val ändå gillas, dvs inte räknas som sena eller något liknande? Det jag tänkte var att ifall jag tar bort mina 3 första blir mitt fjärde val i praktiken mitt första, eller har jag fel?

    Tack!
    • Anna : Den frågan som du ställer är det ditt Gymnasieantagningskansli som "äger" - därför måse du få svar från personal på ditt Gymnasieantagningskansli. Kontaktuppgifter till alla gymnasieantagningskanslier i Sverige (och det finns många olika - beroende på i vilken del av Sverige man bor) - på http://antagningskanslier.se/

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rohan,
    om man tänker logiskt, borde det funka så som du beskriver i din fråga. Men alla regler är inte alltid logiska. Undantag från reglerna kan också finnas.
    Det finns också ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier som kan göra på lite olika sätt - vad gäller bl a ta bort alternativ från gymnasieansökan.

    För att det inte ska bli fel och du inte blir lidande, behöver du få svar från dem som "äger just den frågan", som jobbar just med antagning till gymnasiet och i just din del av Sverige.
    Dina alternativ är
    1. att prata med SYV på din grundskola och få svar från honom/henne
    2. att kontakta gymnasieantaningskansliet i din del av Sverige och få svar från dem - ex. om man söker inom Storstockholm - finns kontaktuppgifter till antagningskansliet på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm
    3. läsa info på gymnasievals-sida (där du gjorde ansökan) och tolka info på egen hand och agera utifrån det
    4. chansa och göra som du beskriver i din fråga och hoppas att det går bra.

    Fråga SYV gör inte antagning till gymnasiet. Vi vill inte att du blir lidanda pga ngt. svar vi ger, om vi kanske missuppfattade info, eller pga förändrade regler eller pga ngt. annat som inte "klaffar" och inte blir exakt så, som du har tänkt dig.
    Därför måste vi hänvisa din fråga till SYV på din grundskola eller till personal på just ditt antagningskansli.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Hej Anna! Jag har redan kontaktat SYV, och hon har sagt att jag ska kunna ta bort mina 3 första val, utan att mina andra val ska bli sena. Jag ville bara försäkra mig, och dubbel kolla att det hon sa stämde, vilket det verkar göra!
    • Anna : DET ÄR LOGISKT OCH DÅ BORDE DET STÄMMA OCKSÅ, JA. Om du vill vara 100% säker - försök även få svar från personal på ditt gymnasieantagningskansli. Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!