Paula
    Hej Syv! Har kämpat nu i 2 och ett halvt år för att ta studenten och går hår och makeup stylist. Mitt gymnasiearvete är uppdelat i teoretiskt och praktiskt arbete då jag har ett yrkesförberedande program och allt går jättebra hittils. Fast har jättemycket problem med att skaffa modeller till examendagen. Hittar verkligen ingen som fyller kraven och som vill, vilket är så stressande.
    Vet att om jag inte har nån att göra det på får jag F i gymnasiearbetet.

    Om jag får F i gymnasiearbetet får jag fortfarande ta studenten då? Asså stå på flaket med min klass och fira? Har ångest över att jag inte kommer fira med mina vänner då det varit det enda jag någonsin velat under dessa åren, annars skulle jag hoppat av för länge sen. Känns nästan som jag slösat 3 år av mitt liv. Känner mig hjälplös för att jag inte kan visa på provet att jag kan bara för ingen ville ställa upp. Men jag kan leva med det bara om jag får va med på studenten. Det låter som om jag är galen men studenten är allt för mig.

    Mvh Studenttokig
    • Saga : Kan inte någon i din familj /t.ex en av föräldrarna eller syskonen/ ställa upp som modell för dig? Ännu en tanke jag har är att du FILMAR när du gör frisyren och visar filmen för din handledare för GA (fråga din handledare om det är möjligt) - på så sätt slipper modellen komma till en viss plats en viss tid, utan ni kan göra det när det passar modellen. Ännu en tanke: kan du inte försöka få hjälp av någon frisör som jobbar när där du bor eller nära där du går i skola? Om inte annat, borde frisören kunna komma med några tips och förslag. Och sist: de andra i din klass, som också läser till frisör - kan inte ni hjälpa varandra, ex. du blir modell åt din klasskompis och hen blir modell åt dig?
    • Anna : ang. "ta studenten" - kika gärna på https://www.framtid.se/reportage/studenten

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är ingen fara , Paula, alla som gick på gymnasiet i 3 år får fira på "studenten". Det är många-många år sedan som det var så att de som inte fick fullständiga betyg, fick gå ut bakvägen utan mössa och skämmas... Nu för tiden, sedan ganska många år - får alla som vill fira, oavsett betyg.

    Sedan är det en annan fråga om hur du kan försöka lösa detta med en modell. Prata med din handledare för gymnasiearbete och påtala problemet; ett förslag som jag har är att försöka rekrytera modeller "på bredare front" - t.ex fråga lärare på din skola om de själva kan eller om de känner någon som kan och vill ställa upp; ett annat förslag som jag har är att du kanske kan frisera peruker; det gör man, har jag hört... de som använder peruker behöver ändra i sina peruker - styling/klippning/färgning av peruker förekommer (har jag hört i alla fall). Fråga din gymnasie-arb-handledare om det skulle gå att du friserar en eller flera peruker på prov/uppvisningsdagen. Och har ni på skolan ej någon passande peruk, kontakta då några perukmakare och fråga om du kan låna eller köpa billigt några peruker.