abc

    Hej, Jag är en student som gick på natur, programmet som intresserar mig (efter besöket till SACO mässan) är civilingenjör teknisk fysik vid KTH (och andra hands vid Chalmers) men jag har också ett enorm intressera inom filosofi, specifik fysikens filosofi (philosophy of physics på engelska). Jag vill få vägledning med hur jag kan gå till väga för att blanda mitt intresse inom fysiken och filosofi. Jag vill inte söka mig till Fysik i SU, för att jag känner mig mer ekonomiskt bekvämare med en civilingenjörs utbildning samt alla utbytes studier till länder som Kina, USA och Japan som KTH/Chalmers erbjuder. Borde jag komma i kontakt med repetitive skola? Finns det något liknade program i Sverige som kan passa mig, eller ska jag studera utomlands? (Mina betyg är mediokra, har haft det ganska tråkigt i skolan och därför fokuserat mest på matematik- och fysik antagnings provet, men skulle generellt säga att jag är rätt smart) Jag är tacksam för all hjälp! Med Vänliga Hälsningar, Anonym

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    utbud av högskoleutbildningar med start hösten 2020 blir klart till 16 mars 2020 då anmälningsperiod börjar; ännu kan man inte se alla de utbildningar som kommer ha planerade starter på högskolenivå i Sverige. Lärosätenas gemensam sida - de svenska högskolor/uiversites, alltså - är www.studera.nu
    De sökbara utbildningar borde synas på www.antagning.se - en sida där man också gör ansökan.
    Du får gärna komma i kontakt med studievägledare på de institutioner där du tror att intressanta för dig utbildningar finns eller kommer att finnas.
    Allmänt sett, så kan man läsa ett program på heltid + vid sidan av: fristående kurser. Antagning.se kan anta till upp till 150% studietakt (45 högsolepoäng per termin); heltid är 30 hp per termin.
    ***
    Ang. studier utomlands
    Du får gärna kika på vad som finns utomlands att söka.
    ***
    Ang. studier i Sverige
    Har du möjlighet att skaffa bostad i olika städer? Du i din fråga nämner både KTH (som är i Stockholm) och Chalmers (som ligger i Göteborg); det är ju stor bostadsbrist.
    Sökande till diverse utbildning verkar ofta tro att utbildningsplats kommer tillsammans med bostadslösningen, men så är det Tyvärr inte alls fallet. Att man får plats på utbildningen betyder just det: Studieplats.
    Bostad och ekonomi kring sina studier bör man lösa själv, efter bästa förmåga (på egen hand).
    Vi känner fall då studerande hoppade av utbildningar eller inte ens påbörjade pga de ej lyckades lösa bostadssituationen, vilket är jättetråkigt! :(

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag söte in mig till Goteborg bostadskö i höstas, dessutom har jag en b-kategori körkort och en ekonomisk bil.
    • : Angående jobb hade jag tänkt mig att börja söka en månad innan vi får svar för antagning, vid Göteborg.
    • : Tack för all information!
    • Anna : Med B-körkort och ekonomisk bil - tänkte du då att bo några mil utanför och köra bil till-från lärosätet? Eller varför nämner du det? :)
    • Anna : Ang. köra bil till skolan... Trängselavgift på (som det är nu) 44kr per skoldag + mycket dyra parkeringsplatser inne i Gbg, om man över huvudet taget hittar en parkeringsplats. Har av bekant hört att det inte är ovanligt att i Gbg centrum kunna få parkera för 125kr/timme (på kontorstid) och även då är det ibland omöjligt att hitta parkering... :(
    • Anna : Men det är bra att du ställde dig i bostadskön och att du har körkort. Det kanske inte hjälper så mycket men kan absolut inte skada. Det gäller att rusta upp sig på olika sätt och se sig om - om Olika lösningar. Vi håller tummarna!
    • : Angående körkort tycker jag att den är en bra tillgång när man ska söka jobb, annars är det kollektivtrafik som gäller : )
    • Anna : Japp! bra att ha körkort, men Gbg stad är tydlig med att de vill att så många som möjligt åker buss och spårvagn.
    Läs alla kommentarer