SYV-besökare SYV

    hej Marion,

    det är kan vara rätt så olika i olika kommuner. Det bästa är att du kikar på din kommuns hemsida. Du kan också fråga din SYV på din gamla grundskola, som troligtvis vet rätt så mycket om vad som gäller "lokalt" där du bor och ska gå på gymnasiet.

    Du kan också kika på hemsidan på din gymnasieskola. Det brukar ofta stå vad som gäller för elever på just den gymnasieskola.

    Generellt sett så kan elever antingen få "åkkort" eller "kontant ersättning" för att köpa ett åkkort.

    Studeranderabatt i butiker kan man få på olika sätt - ofta är det ett "gymnasiekort" eller ett Intyg som skoladministratör skriver ut på expeditionen på gymnasiet.
    Men många ggr om du visar upp din legitimation i en butik och så ser dem att du är 16 år så tror de att du är studerande /för att de flesta 16-åringar är ju studerande/ - så det kan många ggr räcka för att få studeranderabatt i en butik.

    Det är frivilligt för butiker att ge studeranderabatter. Det är inte alla butiker som erbjuder studeranderabatt.

    Om du svarar med uppgift om vilken gymnasieskola du ska gå på och i vilken kommun du är folkbokförd - kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar

    SYV :)