Jennie
    Hej. Fick en totalt ny fråga. Elev går i 8-an, kommer studera i Frankrike i 9-an och sedan söka in till svenskt gymnasium from 1-a ”ring” igen.
    Vad krävs i betyg från Frankrike, vilken kvot söks in på, eleven får Ju inte svenskt slutbetyg OM det inte kanske finns en svensk grundskola där de bor- då kan slutbetyget vara svenskt o giltigt, eller? Vad krävs annars av hen när hen söker in till svenskt gymnasium igen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennie;
    jag tänker direkt på Svenska språket. Om det är till ett av de nationella svenska program eleven söker - så bör hen ha godkänt betyg från vårterminen i åk9 antingen genom studier på Sofia Distans eller genom en Prövning.
    Med utländska grundskolebetyg söker eleven i "fri kvoten" (på samma sätt som elever som kommer från andra länder, dvs de som läste hela sin skolgång utanför Sverige). Antagningskansliet i den delen av Sverige där eleven kommer söka till gymnasiet, bör kunna ge mer info om exakt hur man söker, vilka "papper" och när eleven måste inkomma med mm.

    Kompletterande info:
    - Det finns en svensk grund- och gymnasieskola i Paris - deras hemsida är: svenskaskolanparis.com;
    - Om eleven kommer söka till gymnasiet inom Stor-stockholm - råder jag kontakta Gyantagningen >> för info om exakt vilka "papper" som eleven behöver skicka in och när och vart.
    - Till IB-programmet där undervisning är på engelska, brukar man inte behöva ha godkänt betyg i svenska.

    Tips:
    kika på Gymnasium/lyc-e-francais-saint-louis - en fransk gymnasieskola i Sverige.

    Liselotte