Linn

    Hej! Jag tog studenten för två år sedan och har nu fått upp ögonen för att studera utomlands. Jag har fastnat för Skottland eftersom att det inte ska vara så höga kostnader för att studera där enligt vad jag har förstått. Det jag undrar är vad som krävs för att komma in på en utbildning i arkitektur där och hur man översätter sina svenska betyg till deras betygssystem. Om man skulle komma in på en arkitektutbildning där och få en kandidatexamen i arkitektur på tre eller fyra år kan man då göra klart utbildningen ( master) i sverige så att man kan få en färdig arkitektexamen? Hur går man till väga eller var vänder man sig för att söka till ett universitet i Skottland? Dem jag varit mest intresserad av är University of Edinburgh eller Strathclyde.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    tyvärr så har vi inte egna experter på studier i olika länder, utanför Sverige. Vi kan därför endast hänvisa till några hemsidor som vi anser vara pålitliga och där du själv måste söka information:
    info om masterprogrammet-i-arkitektur-och-stadsbyggnad - läs på sidan vad de kräver för behörighet + kan du också kontakta studievägledare och utb.ansvariga på det programmet;
    info på de svenska lärosätenas gemensam hemsida: studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien
    info på www.csn.se om studiemedel vid studier utomlands
    yrkespresentation Arkitektyrkenwww.framtid.se
    Lista på de svenska högskoleutbildningar inom arkitektur - där du kan hitta kontaktuppgifter till studievägledare och utbildningsansvariga som är verksamma i den branschen som du är intresserad av, som besitter den speciella kunskapen som du efterfrågar: om möjligheter att vidareutbilda sig efter en utbildning utomlands eller få jobb i Sverige med utländsk utbildning inom arkitektur.

    Liselotte