Evelina
    Heej jag heter Evelina och har inte riktiga betyg från gymnasiet då jag inte gick ut med fulla betyg. Jag har testat att plugga komvux 2 gånger men misslyckat då jag mådde väldigt dåligt. Nu ska jag på mammaledighet och vill testa att plugga ett basår så jag eventuellt kan plugga vidare. Kan jag plugga ett basår på distans via Uppsala? hur och vart vänder jag mig?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du menar basår på komvux, då vänder du dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Detta gäller även om du vill läsa på distans.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!
    Du skriver att du inte har "riktiga betyg" från gymnasiet & du nämner också "basår"; menar du att du inte har fått ut ett Slutbetyg (har du ett Samlat betygsdokument)? eller menar du att du har betyg i fel kurser som inte ger dig behörighet till de högre studier som du är intresserad av? eller menar du att du har för låga betyg som gör att du inte kommer in på den utbildning som du önskar?

    I vilket fall, så läser man på gymnasial nivå i eller via den kommunen där man är folkbokförd.
    Basår på högskola/universitet läser man också "gymnasiala kurser" på, men man måste då ha Grundläggande behörighet och oftast också godkänt betyg i matematik 2 och ibland även i matematik 3 för att vara behörig till högskolebasåret och kunna konkurrera om plats på det; basår på högskolenivå är en "förutbildning" (då gymnasiala kurser läses på högskolenivå... kan man kort förenkla det till...).

    Gymnasiala studier kan man även bedriva på folkhögskolorna. Det kan finnas möjlighet att läsa på distans via en folkhögskola; och här är man inte bunden via sin hemkommun/folkbokföringskommun utan alla, oavsett vilken kommun de är skrivna in, söker på samma villkor; folkhögskolorna är statliga, inte kommunala. Dock kan komvux också köpa platser på folkhögskolorna och "placera" i så fall sina studerande på folkhögskolorna; även arbetsförmedlingen kan köpa platserna på folkhögskolorna (ett exempel är Motivationskurser).

    Slutbetyg
    Om du fick Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet, då kan det vara bra att försöka läsa nu, under det här läsåret med målet att innan 1 juli 2020 få ut ett Slutbetyg. Efter 1 juli 2020 får man endast läsa mot Examensbevis och det ställer högre krav.

    Vad är ditt mål? Vilken utbildning vill du egentligen komma in på, t.ex på högskola, yrkeshögskola eller en annan utbildning? eller vilket yrke siktar du på - på sikt, så att säga?

    Studie- och yrkesvägledare